dobry projekt opakowania

„Opakowanie musi wywołać transakcję sprzedaży.
Ostatecznym testem sprawdzenia siły oddziaływania opakowania
na klienta, jest decyzja o zakupie lub jego odrzuceniu.” 

Colin F. Hales

Opakowanie niezaprzeczalnie sprzedaje produkt. Projekt opakowania, to ważny czynnik, gdyż opakowanie ma ważne zadanie do spełnienia. Ma zadziałać na psychikę kupującego, w taki sposób, by zmusić go do świadomego lub podświadomego wyboru produktu spośród innych oferowanych przez konkurencje. Kluczowe jest jednak zbadanie oczekiwań klientów i wyróżnienie tych cech produktu, które są jego mocną stroną. Cechy te mają zdecydować o tym, że towar jest lepszy od innych w tej klasie. Rolą opakowana jest komunikacja pomiędzy produktem, a odbiorcą. Jeśli zachodzi ona bez przeszkód, to towar znajdzie wielu nabywców. Opakowanie jest w tym procesie niezbędne, konieczne i zdecydowanie pełni jedną z ważniejszych ról.

Opakowanie reklamowe to:

dobry projekt opakowania, to ZYSK
dla producenta

ZYSK
dla producenta


dobry projekt opakowania, to wzrost świadomości marki

WZROST
świadomości marki


dobry projekt opakowania, to rozwój dla produktu

ROZWÓJ
dla produktu


Jedna z reguł marketingu handlowego twierdzi, że klienci niekoniecznie kupują to, czego rzeczywiście potrzebują, lecz to, co im się spodoba. Badania sprzedaży pokazują, że ponad połowa przedmiotów, zostaje nabytych dzięki zainteresowaniu opakowaniem. Warto również wziąć pod uwagę współczesną specyfikę handlu, który skupia się w nowoczesnych centrach handlowych i samoobsługowych sklepach wielkopowierzchniowych. Rola sprzedawcy w takich miejscach jest drugorzędna. To klient dokonuje wyboru i w większości przypadków jest to wybór impulsywny. Sprzedaż rośnie, bo klient zostaje skutecznie zachęcony to zakupu. Rola opakowania w tym procesie jest wiodąca i zostanie wypełniona, gdy projekt opakowania będzie dobry.

FUNKCJE jakie opakowanie pełni w handlu:


dobry projekt opakowania pełni funkcję użytkową

Użytkowa

umożliwia dystrybucję, konsumpcję oraz ochronę produktu przed wpływem niekorzystnych czynników, a więc pełni funkcję ochronną, zabezpieczającą wartości użytkowe towaru przed zepsuciem lub zniszczeniem oraz chroniącą środowisko i konsumenta.

dobry projekt opakowania pełni funkcję informacyjną

Informacyjna

pozwala na identyfikowanie i odróżnianie produktów. Opakowanie powinno zawierać wymagane przez prawo informacje o produkcie, jego składzie i przeznaczeniu oraz cenie, a także wiele innych (patrz poniżej) .

dobry projekt opakowania pełni funkcję estetyczną

Estetyczna

zwana także promocyjną lub marketingową. Odbywa się przez, coraz większą indywidualizację opakowań od względem: kolorów, kształtów, rodzajów, materiałów, sposobów ich upiększania (tzw. uszlachetnień).

dobry projekt opakowania pełni funkcję ekonomiczną

Ekonomiczna

obejmująca relację kosztów wytworzenia opakowania od kosztów wytworzenia towarów oraz ekonomiczny zysk w wyniku sprzedaży danego towaru wynikający z graficznej reprezentacji opakowania. Obejmuje to także ekspozycję i optymalizację.


W wielu krajach obowiązują normy dotyczące zakresu informacji, które powinny się znaleźć na opakowaniu. Normy te są powoli na świecie unifikowane. Wymagania dotyczące oznakowania towarów dotyczą zamieszczania następujących informacji: nazwy produktu, producenta produktu, znaku towarowego lub marki produktu, instrukcji użytkowania, a w odniesieniu do artykułów żywnościowych – także składników wyrobu, barwników (naturalne czy syntetyczne), konserwantów, daty przydatności do spożycia, danych o sposobach przechowywania oraz przygotowywania do konsumpcji, kraju pochodzenia oraz oznakowań ekologicznych i kodu kreskowego.


SKUTECZNE opakowanie:


skuteczny projekt opakowania, wyróżnia się na półce

WYRÓŻNIA SIĘ
NA PÓŁCE

projekt opakowania przyciąga uwagę klienta w gąszczu produktów na półkach sklepowych.

skuteczny projekt opakowania, wskazuje zalety produktu

WSKAZUJE ZALETY
PRODUKTU

projekt opakowania opowie w atrakcyjny sposób o zaletach produktu.

skuteczny projekt opakowania, identyfikuje markę

IDENTYFIKUJE
MARKĘ

projekt opakowania współgra z istniejącym wizerunkiem marki, buduje ją i wzmacnia.

skuteczny projekt opakowania, jest dostosowany do klientów

JEST DOSTOSOWANE
DO KLIENTA

tworząc projekt opakowania trzeba zidentyfikować i zrozumieć potencjalnego klienta czyli grupę docelową.

skuteczny projekt opakowania, jest poprawne technicznie

JEST POPRAWNE
TECHNICZNIE

spełni wszystkie niezbędne wymogi techniczne dla danej branży.

skuteczny projekt opakowania, sprzedaje produkt

SPRZEDAJE
PRODUKT

lub wywołuje chęć kupienia, ewentualnie zaowocuje poleceniem.

skuteczny projekt opakowania, zatrzymuje klienta na dłużej

ZATRZYMUJE
KLIENTA

klient planuje zakup, po zakupie do nas wróci lub poleci nasz produkt dalej.

skuteczny projekt opakowania, z biegiem czasu się zmienia, by nadążać za zmieniającymi się trendami

Z CZASEM
SIĘ ZMIENIA

projekt opakowania nie jest wieczny, bo klient potrzebuje czuć, że to co kupuje jest nowoczesne.

Projekt opakowania pomaga zaprezentować produkt w najbardziej atrakcyjnym świetle. Prace nad tworzeniem dobrego opakowania trzeba zacząć od analizy oraz odpowiedzi na poniższe pytania:

  1. Dla jakiego produktu będzie przeznaczone? Np. delikatne przedmioty wymagają ciasnego opakowania, które będzie chronić je przed uszkodzeniami.
  2. Kto jest grupą docelową? Opakowanie produktu, przeznaczonego wyłącznie dla kobiet, będzie się znacznie różnić od opakowania dla mężczyzn.
  3. Ważną cechą jest także cena produktu. Np. opracowując projekt opakowania dla produktu luksusowego, musisz użyć elementów, które kojarzą się z bogactwem, luksusem.
  4. Należy wziąć pod uwagę główne cechy i wartości marki. Jeśli produkt i marka są proekologiczne, to do projektowania opakowania konieczne jest użycie naturalnych materiałów.
  5. W jakich okolicznościach ludzie kupują produkty? Musisz znać miejsce zakupu: mały sklep, centrum handlowe, sklep internetowy. Reakcja konsumenta na to same opakowanie w Internecie i na półce w sklepie mogą się różnić, zatem mieć rożny wpływ na decyzję zakupową.

TRENDY w projektowaniu opakowań:


projekt opakowania - TRENDY - kreatywnie

opakowania KREATYWNE

projekt opakowania - TRENDY - kolorowo

Epoka swojskości przeminęła. Teraz jest kolorowo i wesoło, chociaż nie rzadko w jarmarcznym stylu. Półki sklepowe uginają się od opakowań, które kuszą tysiącami barw i wzorów. Ten wielobarwny galimatias sprawia, że odbiorca zostaje przebodźcowany, przytłoczony i w konsekwencji uniewrażliwiony na otaczający go chaos.

W obecnych czasach rośnie zatem rola opakowania KREATYWNEGO, wyróżniającego się, wyłamującego z tendencji i przewidywalności OPAKOWANIE INNE niż reszta z branży. Przykładem może tu być np. produkt Festina – zegarek umieszczony w woreczku z wodą.

projekt opakowania - TRENDY - festina

Pierwszą, zasadniczą kwestią jest określenie roli opakowania. Powyższe opakowanie miało się wyróżniać i jednocześnie podkreślać jedną z funkcji produktu, jaką jest wodoodporność. Drugorzędną sprawą stał się tutaj design i pozostaje sprawą gustu wygląd, a przy tym opakowanie z całą pewnością jest tańsze od swoich konkurentów.

projekt opakowania - TRENDY - niebanalnie

opakowania NIEBANALNE

projekt opakowania - TRENDY - banalnie

Według danych ankietka.pl aż 77,7 % respondentów zdecydowało się na zakup produktu głownie ze względu na wygląd opakowania. To duży procent! A zatem opakowanie, to ważny element naszej sprzedaży, który w atrakcyjny sposób ma opowiadać o zaletach produktu.

Design powinien nawiązywać do zawartości i stać się pomostem, który umożliwi określenie zawartości, a jednocześnie stanowi zapowiedź wyjątkowości, dobrej jakości lub innych cech, których można oczekiwać po produktach z danej branży.

projekt opakowania - TRENDY - makaron inaczej

Rolą projektantów opakowań jest zatem znalezienie FORMUŁY, dzięki której odejdziemy od powtarzalności czy banału. Nie jest to oczywiście zadanie proste ani tanie, ale kreatywne opakowanie przekłada się na sukces, czyli wymierny zysk. Ważne by każdy klient zlecający przygotowanie projektu, miał tego pełną świadomość.

projekt opakowania - TRENDY - z siłą oddziaływania

opakowania Z SIŁĄ ODDZIAŁYWANIA

projekt opakowania - TRENDY - ludwik na przestrzeni lat

Konsumenci przyzwyczajają się do wyglądu opakowania, ale te wymagają z czasem liftingu. Firmy przeznaczają na ten cel konkretne kwoty. Zmiana, unowocześnienie opakowania, oddziałuje jeszcze w ten sposób, że na poziomie podświadomości konsumenckiej, obiecuje nowe możliwości, lepsze smaki w wypadku żywności, wyższy standard albo jakość. Przykładem udanego, choć wcale niezbyt mocnego liftingu, jest Żywiec, którego obroty po niewielkiej modyfikacji projektu, wzrosły.

projekt opakowania - TRENDY - żywiec delikatna zmiana

Warto w tym miejscu zaznaczyć, że przeprojektowanie opakowania to również ryzyko. Według badań  Perception Research Services International, niemal 40 % opakowań nie poprawia wyników sprzedaży, a obniża je. Są to przypadki, gdy klient przestaje rozpoznawać produkt lub też zakres oddziaływania spada w wyniku wizualnych błędów projektu lub innych, np. złych działań reklamowych, marketingowych (trzeba pamiętać, że do danej kategorii produktów klient często prowadzony jest przez reklamy telewizyjne, radiowe, plakaty i billboardy czy reklamę internetową).

Przykładem nieudanego rebrandingu jest sok pomarańczowy Tropicana. Celem zmiany było podkreślenie, że produkt jest naturalny. W tym celu przeprojektowano opakowanie, zmianie uległo logo produktu, zmieniono hierarchię między poszczególnymi elementami oraz ich położenie. Całość została wykończona nakrętką w kształcie połówki pomarańczy. Z punktu widzenia warsztatu projektanta nie można mu było nic zarzucić. Jednak sprzedaż spadła o 20%, bo konsumenci, nie byli w stanie odnaleźć go na półce sklepowej. Konieczny okazał się powrót do poprzedniej wersji opakowania.

projekt opakowania - TRENDY - przykład złego rebrandingu

Zatem w przypadku rebrandingu nie bez znaczenia jest rozpoznawalność marki i przyzwyczajenie klienta, a całkowita zmiana designu, musi być wsparta szeroką kampanią marketingową informującą klienta o zmianie.

projekt opakowania - TRENDY - nieszablonowo

opakowania NIESZABLONOWE

projekt opakowania - TRENDY - Grycan pod prąd

Nie ma jednoznacznej odpowiedzi na pytanie – jak najlepiej spakować produkt? Czasami złamanie określonych zasad projektowania przynosi wymierne korzyści. Przykładowo w branży spożywczej z założenia nie używa się koloru czarnego (no może z wyjątkiem kilku produktów, takich jak np. kawa czy herbata) Tymczasem firma Grycan, zaryzykowała i opłaciło się! Pudełko wyróżnia się na tle wszystkich innych, utrzymanych w jasnych, żywych barwach. To zdecydowało o sukcesie projektu, a więc towaru.

projekt opakowania - TRENDY - Pringles inaczej niż wszyscy

Innym przykładem nieszablonowego opakowania jest pudełko chipsów Pringles, gdzie projektant odszedł od standardowej, próżniowo pakowanej, torby aluminiowej, na korzyść charakterystycznego pudełka. Produkt otrzymał szerokie wsparcie marketingowe poprzez intensywną kampanię telewizyjną i pomimo wyższego kosztu takiego pakowania, utrzymał się na rynku i zyskał szerokie grono klientów. W tym wypadku niestandardowe podejście do tematu wygrało.

projekt opakowania - TRENDY - chipsy wbrew logice

Ogólnie powielany schemat kolorowych torebek do popcornu, przełamał pomysłodawca specjalnej serii opakowań Cobs, które wyprodukowano na festiwal filmowy w Melbourne. Ta limitowana edycja wyróżniała się czarno-białą oprawą z eleganckimi wzorami i najsłynniejszymi filmowymi cytatami.  Pomysł sprawdził się w specyficznym kontekście.

projekt opakowania - TRENDY - z pomysłem

Nieszablonowe opakowanie może być dziełem prostym, ale powinno być pomysłowe, jak słuchawki Note pakowane w taki sposób, że przypominają nuty ósemki, co z czasem zostało skopiowane przez konkurencję.

projekt opakowania - TRENDY - z uwzględnieniem najnowszych technologii

opakowania z NOWĄ TECHNOLOGIĄ

projekt opakowania - TRENDY - fluorescencja

Technologia stale się rozwija i daje szereg możliwości w zakresie projektowania opakowań.
Jedną z nich jest wykorzystanie „świecących w ciemności” tuszy FLUORESCENCYJNYCH. Takie nadruki mogą stać się potwierdzeniem oryginalności produktu, czyli pełnić funkcję zabezpieczenia, ale mogą także stanowić o dodatkowej atrakcyjności marketingowej produktu, jak w przypadku fluorescencyjnej butelki Heineken STR (oddziałuje w ciemnych wnętrzach klubów).

projekt opakowania - TRENDY - fluorescencja

Od lat wykorzystywane są TERMOCHROMATYCZNE oznakowania na produktach, szczególnie napojach, które poprzez swój zmieniający się kolor wskazują temperaturę produktu wewnątrz opakowania. Wykorzystując tą technologię, firma CTI Inks, stworzyła opakowania, które zmieniają kolor w zależności od temperatury otoczenia. Po włożeniu do wody, kolor opakowania informuje rodzica, czy temperatura wody jest odpowiednia do kąpieli.

projekt opakowania - TRENDY - termochromatyczność

Firma Cheetos, producent chrupków kukurydzianych korzysta natomiast z technologii FOTOCHROMATYCZNEJ. W tym wypadku opakowanie nie zmienia się pod wpływem temperatury, a światła. Środkowa część paczki przy zakupie jest biała, jednak po wystawieniu na światło zyskuje barwy i kontury, dzięki którym konsumentowi ukazuje się wyjątkowy obrazek.

projekt opakowania - TRENDY - fotochromatyczność

Kolejną przydatną funkcją, zwłaszcza w przemyśle farmaceutycznym są WSKAŹNIKI TERMOCHROMATYCZNE oraz IDENTYFIKATORY NFC, dzięki którym możliwe jest dokładne określenie warunków przechowywania danego towaru. Tych technologi jest znacznie więcej, a ich wykorzystanie wiąże się z kolejnymi kosztami, a także trudnościami. Może się bowiem okazać, że wdrożenie takiego pomysłu będzie trudne technologicznie. Warto jednak próbować, bo korzyści z ich zastosowania mogą być tego warte. Nowe technologie mogą być ogromną szansą na wytworzenie głębszej, dłuższej i ciekawszej relacji z klientami. Ta jest zaś czystym zyskiem dla każdej marki.

projekt opakowania - TRENDY - ekologicznie

opakowania EKOLOGICZNE

projekt opakowania - TRENDY - papierowe opakowania

To trend który nas już nie opuści. Opakowania te są niezbędne zwłaszcza w przypadku produktów ekologicznych, będą ich naturalnym uzupełnieniem i przedłużeniem. Nie mogą to być tylko opakowania stylizowane na ekologiczne. W konsumentach zachodzi bowiem obawa, że stosowane w nieekologicznych opakowaniach składniki będą przenikać do produktów i mieć wpływ na ich zdrowie. Surowcem najmocniej kojarzonym z ekologicznym opakowaniem jest oczywiście papier i szkło.

projekt opakowania - TRENDY - szkło

Jednak bez problemu można znaleźć coraz szerszą gamę opakowań z ekologicznego plastiku.

Do tego, szczególnie w przypadku produktów eko, warto minimalizować ilość zbędnych kartoników i ulotek, dbając w ten sposób o mniejsze zużycie papieru i farby. Konsument poszukujący naturalnych składników, doceni dbałość o środowisko (44% badanych i rośnie), a firma będzie postrzegana jako odpowiedzialna społecznie i ekologicznie.

projekt opakowania - TRENDY - z siana

Jednym z odgałęzień tego trendu są opakowania z surowców odnawialnych, biodegradowalne, czyli szeroko pojęte ekologiczne formy. Należą do nich m.in:

  • wszelkie surowce naturalne z drewna, papieru, słomy czy siana itp.
  • opakowania hybrydowe
  • laminaty dwuwarstowe
  • wykorzystujące nanosrebro
  • pochłaniacze tlenu
  • folie celulozowe
  • biotworzywa
  • włókna formowane

Będzie coraz więcej opakowań dumnie informujących, że dany wyrób nie posiada choćby oleju palmowego. W ten sposób pokazuje się swoją troskę o kondycję środowiska naturalnego. Jest to trend, który stale wzrasta i już wkrótce umocni się równie silnie, jak swego czasu deklaracja, że produkt nie jest testowany na zwierzętach.

Warto już teraz silnie akcentować na opakowaniach wszelkie proekologiczne wyróżniki, które tyczą się naszego produktu. Nie da się też ukryć, że wielu klientów z różnych powodów (np. ze względu na cenę) nie decyduje się na w pełni ekologiczne opakowanie, ale chce jednak uzyskać ekologiczny wygląd.

PSYCHOLOGIA, a opakowania

Ponadto w trendach projektowania opakowań możemy zauważyć wykorzystanie:

  • neuromarketingu – wykorzystującego narzędzia pomiarowe stosowane w naukowych badaniach psychofizjologicznych oraz wiedzę o zachowaniach człowieka w procesie optymalizacji bodźców marketingowych. Neuromarketing zawiera się w trzech obszarach:
    – rozwija klasyczne badania marketingowe,
    – wspiera tworzenie przekazu komunikacyjnego zgodnie z wiedzą neuronaukową,
    – wykorzystuje techniki neuro do wspierania sprzedaży.
    Neuromarketing analizuje podejmowanie decyzji w procesie kształtowania komunikacji z rynkiem. Klasyczne badania konsumentów, dotyczące produktów lub reklam, wiążą się z koniecznością uwzględniania dodatkowego marginesu błędu. Bowiem badane osoby nie zawsze odpowiadają tak, jak uważają w rzeczywistości. Dodatkowo przy decyzji zakupowej, często działa podświadomość. Wówczas konsument może nie zdawać sobie sprawy, że jego wybór nie zawsze jest świadomą decyzją. Zatem wnioski z badania są często zupełnie odmienne i bardziej trafne niż zdanie samego klienta.
  • eyetrackingu inaczej okulografii – co określić możemy jako śledzenie drogi wzroku (ruchu gałek ocznych) człowieka. Znajomość aspektów eyetrackingu spowoduje, że przekaz informacji jest skuteczny, a określone informacje rzucające się w oczy. To narzędzie stosowane jest w wielu gałęziach wiedzy, takich jak psychologia, informatyka, medycyna czy marketing. W przypadku opakowań wykorzystamy to, by projekt był czytelny dla konsumenta. Najistotniejsze jego elementy (np. logo, nazwa produktu), powinny być rozpoznawane automatycznie i w pierwszej kolejności.
  • emocji – odwołanie do emocji jest tak stare jak działania reklamowe. Jednak obecnie produkty muszą mierzyć się z większą wiedzą konsumentów i sporą konkurencją. Oddziaływanie na emocje zatem, musi być niezwykle precyzyjne. Produkt powinien sprawiać wrażenie bardziej skutecznego, zabawnego i zmysłowego niż proponuje konkurencja. Klient reaguje emocjonalnie na projekt opakowania – np. zniknięcie postaci ludzkiej z produktu zmniejsza nasze emocjonalne podejście do marki. Z kolei przyzwyczajenia do dominującego motywu graficznego, buduje uczucie spokoju, łączności z marką oraz jej rozpoznawalność.

A zatem podsumowując należy podkreślić, że o tą niebanalność, niepowtarzalność i wyjątkowość w projekcie opakowania chodzi producentowi, ale również odbiorcy. Kreatywny projekt pozwala im się spotkać, a obie strony odnoszą z tego faktu korzyść. Rolą projektantów, firm designerskich i reklamowych jest, by to spotkanie umożliwić.


Jak sprawić, żeby opakowanie „SPRZEDAWAŁO” produkt?


projekt opakowania, sprzedaje produkt gdy jest dostosowane do klienta

DOSTOSUJ
opakowanie pod klienta

grupa dolecowa

By projekt opakowania sprzedawał produkt, trzeba zidentyfikować i zrozumieć potencjalnego klienta czyli grupę docelową, a następnie dostosować projekt tak, by się tej grupie podobał. To co nas interesuje, to:

1. czym kieruje się nabywca?
2. czego oczekuje?
3. jak można go pozytywnie zaskoczyć?

W celu osiągnięcia zamierzonych efektów sprzedażowych, wykorzystuje się takie elementy opakowania jak: kształt, kolorystyka, materiały produkcjitechniki wykończeniowe.

Rozważając punkt 1 nie wolno zapominać, że klienci bardzo się od siebie różnią. Jedni stawiają na wysoką jakość i dla takich należy przygotować opakowanie o wysokim standardzie, ale na drugiej stronie skali są też klienci budżetowi, czyli tacy dla których głównym wyznacznikiem jest cena i dlatego poszukują oni na półce produktu w uboższej szacie graficznej, czym charakteryzują się przecież np. marki własne supermarketów. Tak dostosowany projekt nie może oczywiście sugerować, że sam produkt jest gorszej jakości.

projekt opakowania, sprzedaje produkt gdy jest stale odświeżane i ewaluuje wraz z trendami rynkowymi

ODŚWIEŻAJ
stale projekt opakowania

zmiana w opakowaniu

To, że dzisiaj przygotowany projekt opakowania jest świetny, nie oznacza, że taki będzie już zawsze. Dzisiaj sprzedaje Twój produkt, ale czy sprzedawać będzie go “jutro”? Skąd te pytania?

Musisz zrozumieć oczywistą prawdę – opakowanie nie jest wieczne. Dlaczego?

Ponieważ w większości przypadków, pragnieniem nabywcy jest zakup produktu nowocześniejszego, ulepszonego, poprawionego. Zwyczajnie z czasem nudzi go opatrzona szata graficzna i zaczyna szukać czegoś nowego – to moment w którym może odejść do konkurencji mimo, że Twój produkt wciąż jest przecież tak samo dobry jak dotychczas. Zatem zmiana wyglądu opakowania jest konieczna. Czasami wystarczy wymienić modelkę czy zmodyfikować kolor, dołożyć jakiś dodatek. Niekiedy sprawdzonym pomysłem, który pozwala użyć dotychczasowego opakowania przy jednoczesnym podwyższeniu sprzedaży, jest zastosowanie dodatkowego opakowania zbiorczego lub choćby ciekawej opaski. Umożliwia to zakup większej ilości produktów po niższej cenie i wszyscy są zadowoleni, a producent nie ponosi dużych nakładów jakie generuje nowe opakowanie.

PODSTAWOWE ZASADY:

Aby powstał projekt opakowania, które sprzeda nasz produkt, należy ponadto uwzględnić aktualne na rynku trendy oraz pamiętać o kilku zasadach:
  • Prostota i przejrzystość. Obecnie klienci nie zawsze mają czas na dokładne przeczytanie całej zawartości opakowania. Jednym z głównych trendów w branży opakowań w ciągu ostatnich lat stała się prostota i minimalizm. Minimalizm to nie puste słowo, lecz dobra strategia. Nie oznacza to, że informacja jest nie istotna – wręcz przeciwnie! Wszystkie informacje muszą być czytelne i zrozumiałe dla konsumenta
  • Fonty. Nietypowe kroje pisma potrafią odróżnić zwykłe opakowanie od innych produktów, wywołać pewne uczucia emocjonalne i skojarzenia. Ponadto font może podkreślać cechy produktu. Przykładowo, gruby i zaokrąglony krój pisma w kolorze, sprawdzi się dla produktu dziecięcego. Natomiast zakrzywione, płynne linie, dobrze komponują się z płynami: napoje, perfumy, itd.
  • Kolorystyka. Wybór koloru jest jednym z kluczowych etapów projektowania opakowań oraz etykiet. Czasami konsumentowi trudno jest zapamiętać nazwę produktu, ale pamięta, że produkt był sprzedawany w pudełku określonego koloru. Ponadto kolor może wywoływać pewne emocje, skojarzenia i wpłynąć na decyzję o zakupie. Przykładem jest np. niebieski, biały i zielony, które często używane są do pakowania środków czyszczących, ponieważ symbolizują czystość. Niebieski znacznie słabiej sprawdza się w produktach żywnościowych itd.
  • Ilustracje i grafiki – bez nich opakowanie może wydawać się dość prostackie. Jest to atrakcyjny sposób na przekazanie historii oraz wartości marki, a czasami jedyny sposób na zaprezentowanie zawartości opakowania. Wydaje się też niezbędne w przypadku produktu mało znanego konsumentowi.
  • Opakowania z okienkiem. Tradycyjne opakowanie ukrywa swoją zawartość, a wielu konsumentom to się nie podoba. Chcą bowiem wiedzieć, jak wygląda towar w środku i mieć pewność co do jakości zakupu. Ma to także znaczenie w przypadku produktów występujących w różnych kolorach – przykładem mogą być opakowania do rajstop
  • Opakowania ekologiczne. To rozwiązania z materiałów pochodzących z recyklingu odpadów pokonsumpcyjnych oraz z surowców odnawialnych – główne trendy ostatnich lat. Nieodzowne zwłaszcza dla produktów ekologicznych
  • Bezpieczeństwo. Opracowując projekt opakowania produktu trzeba pamiętać o funkcjonalności oraz wygodzie w użytkowaniu. Ono powinno nie tylko pięknie się prezentować, ale także stanowić barierę ochronną.

Projekt opakowania może sprawić, że produkt jest wyjątkowy i zauważalny na pułkach. Może wyróżniać się niezwykłym kształtem, specyficznym kolorem, pomysłem, fakturą itd. Wielu konsumentów najczęściej przyjeżdża do sklepu szukając określonego produktu, już znanej i sprawdzonej marki. Nietypowy design innego opakowania może zainteresować i skłonić do zakupu nowego produktu.


PROJEKTUJEMY z pasją


 Aby produkt został zauważony i wybrany przez konsumenta nie musi wcale być największy, najbardziej kolorowy czy naszpikowany największą ilością efektów, ale musi być najlepszy! Osiągnięcie tego efektu, jest sztuką. Dzięki tej sztuce osiągamy zrozumiały przekaz produktowy, bez przyprawiania klienta o zawrót głowy i oczopląs. 

Na wyjątkowość i indywidualizm projektu składa się wiele czynników:

dobry brief

Dobry
BRIEF

Od tego trzeba zacząć. Jeśli otrzymamy dobrze przygotowany i przemyślany plan koncepcyjny w postaci brief’u, to cały proces opracowania projektu graficznego, szybko nabierze tempa i będzie precyzyjnie dostosowany do oczekiwań.

indywidualne podejście

INDYWIDUALNE
podejście

Dążymy do tego, by projekt opakowania 
był nowoczesny i niebanalny, a jednocześnie odpowiadał wszelkim zasadom i trendom, dlatego rozpoczynamy pracę od badania rynku.

dopasowanie do branży

dopasowanie
DO BRANŻY

Projektowanie opakowań, etykiet jest dostosowane do właściwej branży z jaką mamy do czynienia oraz do konkretnego klienta, do którego skierowany jest dany produkt czy grupa produktów.

linia plastyczna

LINIA
plastyczna

Konkretna grupa produktów potrzebuje indywidualnej linii plastycznej, co może wymagać wykreowania
marki dla takiej grupy, określenia grupy docelowej, zaplanowania strategii reklamowej itd.

kształt

KSZTAŁT

Ciekawy kształt to kolejny sposób, aby opakowanie wyróżniało się spośród innych, dlatego chętnie stosujemy
niestandardowe wykrojniki, dzięki czemu projektowane przez nas opakowania mogą mieć oryginalny, indywidualny kształt.

wymiar

WYMIAR

Precyzyjne przygotowanie wymiaru opakowania jest czynnikiem niezbędnym do poprawnego wyeksponowania produktu na półce sklepowej, by zostało ono zauważone i wybrane przez konsumenta, spośród wielu innych.

kolor

KOLOR

To kolejny czynnik, który zdecyduje o tym czy produkt wygra bitwę o uwagę klienta, w gąszczu konkurencji na półce sklepowej. Uwzględniamy tutaj oczywiście planowane miejsce sprzedaży i grupę do której skierowany jest produkt.

materiał

MATERIAŁ

Ważnym etapem projektu opakowania jest wybór materiału z jakiego zostanie ono zrobione. Jeśli ma to być papier, to jakiej grubości i jakości, powlekany czy nie, jaki stopień bieli, a może papier szary itd.

jakość przygotowania do druku

JAKOŚĆ
przygotowania do druku

Po zaakceptowaniu przez Ciebie projektu, nie musisz się martwić o techniczne opracowanie i przygotowanie plików do druku, bo wszystkim się zajmiemy. Przygotujemy odpowiednio bitmapy i uszlachetnienia oraz umieścimy projekt na siatce wykroju, zgodnie z wymaganiami.

jakość druku

JAKOŚĆ
wydruku

Współpracujemy z drukarniami, które oferują druk wysokiej jakości i chętnie uczestniczą we wdrażaniu nowych rozwiązań. Oferują też szeroki park maszynowy z możliwością druku np. dodatkowych kolorów (np. www.wowo.pl).

jakość wykończenia

JAKOŚĆ
wykończenia

Nawet banalny produkt można spakować w sposób wykwintny, dodając do opakowania przemyślane elementy takie jak: odpowiedni materiał oraz uszlachetniania opakowania (tłoczenie, hot-stamping (złocenie), foliowanie, lakierowanie, hybryda, lakier punktowy itp.).

jakość introligatorska

JAKOŚĆ
introligatorska

Nawet najciekawszy projekt i najlepszy druk, można popsuć kiepską obróbką introligatorską, dlatego warto kierować swoje projekty do druku tam, gdzie mamy pewność iż na każdym etapie produkcji zostaną zachowane najwyższe standardy wykonania.


KSZTAŁT opakowania


Kształt i forma będzie bezpośrednio związany i zależny od materiału z jakiego zaplanujemy wykonać opakowanie. No bo przecież z papieru ciężko będzie uzyskać idealnie okrągłą kulę, a ze szkła poszarpaną formę siana czy z drewna, przezroczystość szklaną itd. Te oczywiste fakty narzucają nam pewne ograniczenia, ale w zasadzie nie stanowią większego problemu w procesie projektowym. Innym tematem są możliwości technologiczne i tutaj już projektant musi dostosować swój projekt tak, by dało się go wykonać. Kolejnym ograniczeniem, będzie cena materiału z jakiego planujemy wykonać opakowanie i sam budżet na to przeznaczony.

projekt opakowania - kształt

Mówi się jednak, że ciekawość jest matką wynalazku i powiedzenie to przekłada się niejednokrotnie na proces produkcji opakowań. Niektórzy mawiają też, że wszystko da się zrobić, tylko to kosztuje. I faktycznie! Trzeba sobie zdawać sprawę, że wdrażanie nowych pomysłów nie jest tanie. W części dotyczącej trendów w projektowaniu, można zobaczyć takie pomysły, które z całą pewnością są kosztowne. Na takie rozwiązania pozwalają sobie znane marki z dużymi budżetami przeznaczanymi na marketing. Są też takie, które są ciekawe, ale wcale nie takie drogie, a nawet tańsze.

Różnica polega jednak na tym, że dobry i tani w rozwiązaniu pomysł łatwo skopiować (np. słuchawki Note), a dobry i drogi – trudniej (np. perfumy ZEN). Wdrażanie nowych pomysłów to także czas – czas na przeprowadzanie prób technologicznych, których nie rzadko bywa nawet kilkanaście. Innym problemem może okazać się znalezienie wykonawcy i niezbędnego sprzętu, który wykona nasz pomysł. W przypadku kształtu naszego opakowania, wszystkie te zasady są żywe i należy je uwzględnić.


WYKROJNIKI kształtów opakowań


projekt opakowania - wykrojnik

ź r ó d ł o >>

Opakowania tekturowe, papierowe i etykiety dla uzyskania pożądanego kształtu wymagają użycia tzn. wykrojnika. Wykrojnik to swego rodzaju nóż, który wycina z papieru określony kształt. Robi to w szybkości produkcyjnej na dużą skalę choć istnieją wersje nawet do użytku domowego. W drukarniach używany jest najczęściej przy dużych nakładach (najczęściej min. 1000 sztuk np. formatu B1), choć zdarza się że drukarnie cyfrowe również inwestują w taki wykrojnik i oferują wydruki pojedynczych sztuk. Jeden wykrojnik to jeden konkretny kształt o określonej wielkości. Jeden wykrojnik, to także konkretny koszt dla producenta i czas niezbędny na jego przygotowanie (najczęściej gdy proces przebiega bezproblemowo ok. 2 tygodni).

Zatem możemy przygotować indywidualny kształt opakowania dla danego produktu, jeśli producent, rozumiejąc cały proces wyrazi na to zgodę. W większości przypadków jednak, producent szuka tańszych rozwiązań. Takim jest użycie jednego z wykrojników, którymi dysponuje drukarnia i to znowu w pewien sposób ogranicza nasz projekt opakowania. Użycie istniejącego wykrojnika nie oznacza, że produkt końcowy z góry będzie skazany na gorszą pozycję. Przecież kształt to tylko jeden z elementów dobrego opakowania.

projekt opakowania - okienko

Stosując “okienka” w opakowaniu, łatwo z kolei popełnić błąd w ich kształcie i wielkości w stosunku do zastosowanego surowca (głównie chodzi o papier). Może to spowodować, że produkt finalny okaże się nie praktyczny. Przykładowo opakowanie będzie się łamało przy zbyt dużym okienku i w ręku konsumenta ostatecznie nie będzie wyglądało efektownie, a ponadto może nie chronić odpowiednio produktu. Gdy okienko będzie zbyt małe, produkt wewnątrz wbrew założeniom, przestanie być widoczny. Zatem tu także bardzo ważne jest zachowanie umiaru i rozsądku.


KOLOR opakowania


projekt opakowania - kolor

Kolor to jeden z istotniejszych czynników, wpływających na to czy dany projekt opakowanie sprzeda produkt czy też nie. Dlaczego? Bo udowodniono ponad wszelką wątpliwość, że kolor wpływa na każdego z nas, w ten czy inny sposób. Ma to związek z naszym wiekiem, płcią, upodobaniami, ale też podświadomymi uwarunkowaniami. Badania te pokazują ponadto, że istnieją pewne kolory, które lubimy bardziej i takie, które lubimy mniej.

Ponadto jeden i ten sam kolor, w przypadku konkretnego kształtu i faktury będzie prezentował się wspaniale, a w innej propozycji słabo. Spójrz poniżej i zastanów się, który kolor w przypadku tego konkretnego kształtu wydaje Ci się najkorzystniejszy? Prawda, że szybko jesteś w stanie odrzucić co najmniej dwa kolory, a z pozostałych trzech wybrać ten jeden?

projekt opakowania - kolor, faktura i kształt

Jak to się stało, że ponad połowa z nas odrzuciła w tym przypadku, prawie bez zastanowienia, kolor biały i czarny? Czy są to złe kolory na opakowanie? Nie. To nie o to chodzi. Istotą tych kolorów jest fakt, że wyglądają one świetnie, ale tylko w duecie z innym kolorem np. srebrnym. Wówczas osiągamy efekt elegancji, ekskluzywności. Dodajmy zatem przykładowy element srebrny. Zobacz co się stało.

projekt opakowania - kolor, faktura, kształt i srebro

Teraz kolor zarówno czarny jak i biały rozpatrujesz na równi z pozostałymi, ale jednocześnie poprzedni faworyt nie jest już taki oczywisty. Wciąż masz odczucie, że coś tu nie gra… ano nie gra! Jeśli jesteś statystycznym klientem, to choć nie wiesz co tu jest nie tak, to to czujesz i nie sięgniesz po takie opakowanie z półki sklepowej.

No więc co jest nie tak? Prawdopodobnie Twój pierwszy wybór padł na kolor zielony, bo kształt okienka podświadomie, a może nawet świadomie skojarzył Ci się z liściem i właśnie ten kolor jest najlepszym odwzorowaniem tego kształtu. Jeśli wybrałeś kolor niebieski, to tylko dlatego, że go bardziej lubisz niż zielony i także kojarzy Ci się z naturą.

Jeśli Twoja podświadomość skojarzyła kształt okienka z uśmiechem, to być może wybrałeś kolor pomarańczowy. Faktura znajdująca się na projekcie nawiązuje także do natury, stąd najlepiej wygląda w zieleni i oryginale. Podobnie jak kształt liścia czy uśmiech, nie pasuje do koloru białego i czarnego – zgodzisz się? I to jest powód dla którego natychmiast odrzuciłeś te dwa kolory.

Jest jeszcze jedna przyczyna dlaczego Twój wybór mógł paść na kolor zielony. Otóż został on ustawiony na samym środku prezentacji, a to najlepsze miejsce dla przykucia Twojej uwagi. I teraz najciekawsze… otóż kolor zielony wcale nie jest wysoko oceniany wśród klientów, gdy ich o to spytać…

A co z drugą prezentacją? Dlaczego dodanie srebrnego elementu poprawiło naszą ocenę w stosunku do koloru białego i czarnego, a obniżyło ocenę pozostałych kolorów? Bo srebro pasuje do bieli i czerni, ale nie kojarzy się z naturą. Kształt pudełka i jego faktura nawiązują przecież do natury, więc element srebrny wprowadza dysonans i to jest to, co nie gra!

To tylko jeden aspekt dotyczący koloru. Do tego dochodzi tematyka odcieni, cieni, tonów, kolorów uzupełniających i dopełniających, zależności koloru od wielkości plamy i barwy otoczenia itd. Niby wszystko proste, a takie skomplikowane. Więcej o kolorach znajdziesz przy okazji tematu dotyczącego projektowania loga.

w i ę c e j >>

projekt opakowania - przykład

USZLACHETNIENIA w druku


Stosując uszlachetnienia należy zachować umiar i wyczucie. Przesadzenie z jakimś efektem skończy się tym, iż straci on w projekcie na znaczeniu. Może nawet całkowicie zmienić efekt końcowy np. użycie zbyt dużej ilości złoceń, spowoduje iż projekt opakowania osiągnie efekt kiczu, zamiast ekskluzywności. Efekty uszlachetnień, można wykorzystywać do stworzenia elementu wyróżniającego opakowania. Do podkreślenia i zaznaczenia konkretnych elementów, które staną się reprezentacją danej marki np. powtarzanie tłoczenia na wszystkich opakowaniach marki.

Przykładem jest Marilyn. Na wszystkich opakowaniach użyto czerwonego złocenia w postaci paska na którym umieszcza się logo w białym kolorze. Prosty pomysł i konsekwencja użycia na każdym opakowaniu w tym samym miejscu, spowodowały, że w krótkim czasie marka stała się najbardziej rozpoznawalną w branży, na rynku polskim. Czerwony kolor i dość duża powierzchnia złocenia, sprawiły, że produkt stał się najbardziej widoczny wśród całej konkurencji na półce. Salon firmowy wygląda na konsekwentnie uporządkowany. Poszczególne linie zaś odróżniają się kolorystyką i klimatem zdjęć.

projekt opakowania - Marilyn

Ważnym elementem jest uwzględnienie miejsca sprzedaży. Dodatki w postaci uszlachetnień znacząco podnoszą koszt samego opakowania, a np. w internecie właściwie nie są widoczne. Zatem produkt z przeznaczeniem do sprzedaży w sieci, nie musi być nimi naszpikowany. Nie oznacza to, że nie powinien ich zawierać. Przecież ostatecznie klient dostanie opakowanie do ręki i ma wtedy robić ono dobre wrażenie, by do nas wrócił w przyszłości. Warto jednak ilość dodatków w takim przypadku ograniczyć i nie skupiać się na nich zbytnio. W przypadku sprzedaży internetowej ważniejsze jest zainwestowanie środków w zabezpieczenie produktu przed uszkodzeniem.

Z jakich uszlachetnień możemy skorzystać?

Pantone, czyli kolor dodatkowy

PANTONE

Pantone czyli możliwość zastosowania w druku dodatkowego koloru, a nawet 2 kolorów. Co nam to daje? Otrzymujemy możliwość wydrukowania takiego koloru, który nie jest dostępny z palety CMYKa np. kolor srebrny, złoty, metaliczny, fluorescencyjny itd. Ponadto trzeba wiedzieć, że druk określonego koloru np. czerwonego z CMYKa może przybierać różne odcienie. W zależności od tego jak drukarz ustawi na maszynie proporcje kolorów. Raczej nie powinno być z tym problemu zwłaszcza w solidnych drukarniach. Zdarza się jednak i przygotowanie w projekcie pantonu, daje nam pewność, że kolor zawsze będzie taki sam. Dodanie pantonu do CMYKa podwyższa koszt druku o wartość farby. Wymaga też przystosowanych do tego maszyn, którymi nie każda drukarnia dysponuje. Jeśli jednak projekt jest jednokolorowy lub dwukolorowy, to użycie pantonu w miejsce CMYKa może zmniejszyć koszt druku. Kolor Pantone wybieramy z jednego z wielu dostępnych wzorników – poniżej kilka przykładowych:

projekt opakowania - pantone
lakiery

LAKIERY

Lakiery znajdują zastosowanie w poligrafii w postaci: lakierów olejowych, utrwalanych promieniami UV i dyspersyjnych (w tym rozpuszczalnikowych). Lakiery te aplikowane są na powierzchni druku. Czasem lakier primer stosuje się jako podkład pod lakierowanie lakierem UV. Jako lakierów podkładowych używa się lakierów dyspersyjnych na powierzchni druku, który może być matowy, hybrydowy, satynowy lub błyszczący. Możemy stosować je na całej powierzchni druku

projekt opakowania - lakier UV
projekt opakowania - lakier UV i hybryda

lub na jego fragmencie (najczęściej na wybranym elemencie np. na napisach) i wówczas mówimy o lakierze punktowym lub inaczej wybiórczym. Uzyskujemy w ten sposób efekt świecenia wybranego elementu co przykuwa uwagę odbiorcy. Jest to zatem świetny sposób na podkreślenie tych elementów na których nam najbardziej zależy.

projekt opakowania - lakier UV punktowy
projekt opakowania - lakier punktowy
foliowanie

FOLIOWANIE

Foliowanie wyglądem nieco przypomina efekt lakierowania powierzchni na błysk lub mat, ale lakierowaniem nie jest. To metoda powlekania na gorąco, powierzchni druku w przemyśle drukarskim specjalną, dopasowaną termofolią polipropylenową. Folie te oprócz przezroczystych mogą mieć przeróżne kolory (srebrne, złote, czerwony metal, zielony metal itd.) Rozwiązanie to pozwala wzmocnić papier, zabezpiecza go przed wilgocią i uszkodzeniami mechanicznymi, a także przedłuża żywotność produktu. Jest to metoda droższa niż lakierowanie.

projekt opakowania - foliowanie

ź r ó d ł o >>

Do wyboru są zarówno folię błyszczące, matowe jak i folie specjalne. Niewątpliwą zaletą foliowania druku jest zwiększenie jego trwałości. Wydruki pokryte folią są odporne na ścieranie, zarysowania, a nawet działanie czynników chemicznych. Dodatkowo folia sprawia, że barwy są bardziej nasycone, przez co znacznie wzrasta atrakcyjność wydruku. Dużą zaletą zafoliowanych wydruków jest również możliwość ich czyszczenia. Tu podobnie jak w przypadku lakierów foliować można całą powierzchnię druku lub tylko jego fragment, wówczas mówimy o Hot-stampingu.

projekt opakowania - hot stamping

Wyboru określonej folii dokonujemy na podstawie wzornika.

projekt opakowania - wzornik folii hot-stamping
tłoczenie

TŁOCZENIE

Tłoczenie to już ostatnia dodatkowa możliwość upiększenia naszego projektu, jaką chciałabym poruszyć. Jak widać na poniższym zdjęciu tłoczyć można zarówno czysty papier, hot-stamping jak i elementy wydrukowane (np. logo). Uzyskuje się tym sposobem trójwymiarowość wybranego elementu.

projekt opakowania - tłoczenie

Tłoczenie może mieć formę wypukłą lub wklęsłą.

projekt opakowania - tłoczenie

ź r ó d ł o >>

Na koniec powiem jeszcze tylko, że każde upiększenie, to dodatkowy koszt. Poszczególne uszlachetnienia można wzajemnie łączyć w najróżniejszych kombinacjach. Jeśli mogą być użyte w projekcie, bo pozwala na to budżet, to dobrze żeby projektant wiedział o tym zanim rozpocznie pracę.


ILE TRWA proces projektowania opakowań?


projekt opakowania - ile trwa proces powstawania opakowania

To zależy od stopnia skomplikowania samego produktu, formy opakowania i uszlachetnień oraz Twojego zdecydowania. Jeśli wiesz czego chcesz, rozumiesz swoją grupę docelową, a jeszcze lepiej gdy masz już opracowany brief dla swojej marki, to dwie koncepcje wstępne projektów, przygotujemy w przeciągu tygodnia od rozpoczęcia współpracy. Opracowanie pierwszego opakowania z serii w zależności od stopnia skomplikowania i ilości poprawek może zająć od tygodnia do nawet miesiąca, a przy wdrażaniu nowych technologii jeszcze dłużej. Dużo w tej kwestii zależy od Ciebie.

Zlecający projekt, powinien mieć świadomość, że akceptacja projektu graficznego, nie oznacza, że opakowanie już jest gotowe i natychmiast trafia do drukarni. Jest to ważna informacja, gdyż niestety często może dochodzić na tym tle do nieporozumień. Zleceniodawca widzi projekt opakowania na ekranie komputera więc sądzi, iż jest on gotowy. Zleca druk i za 3 dni chce mieć opakowanie u siebie. Akceptacja projektu, tak na prawdę kończy fazę projektową i oznacza, że projektant uzyskał zgodę na przygotowanie projektu do druku w takiej dokładnie formie. Projekt przechodzi do fazy przygotowania do druku wraz ze wszystkimi uszlachetnieniami, co wymaga czasu i trzeba się z tym liczyć. Popędzanie na tym etapie, może skutkować błędami. Warto więc odpowiednio rozplanować wszystkie terminy produkcji opakowania, bo pewnych rzeczy się zwyczajnie, nie przeskoczy.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *