Logo jest fundamentem naszej identyfikacji
i powinno być zawsze dobrze widoczne.
Dojrzały wizerunek Twojej marki jest strategicznie ważnym projektem, dlatego z pewnością należy unikać tak często popełnianych błędów podczas projektowania jego najważniejszej części jaką jest LOGO.
Nie ma konieczności by nawiązywało ono swoim wyglądem do dosłownego profilu prowadzonej działalności czy było przekombinowane albo co gorsza stanowiło kopię loga innej firmy lub chociażby powstało z wykorzystaniem wszechobecnych szablonów, których używać może przecież wiele podmiotów.
Twoje logo musi być niepowtarzalne i kojarzyć się pozytywnie. Ważne, żebyś rozumiał, że nie istnieje coś takiego jak logo idealne, czyli takie, które spodoba się każdemu. O gustach się nie dyskutuje! Dlatego projektuję dotąd, aż będziesz zadowolony! Ważne jednak, żebyś wiedział i rozumiał podstawowe zależności i zasady niezbędne do stworzenia znaku, który Tobie będzie się podobał i jednocześnie spełni wszystkie wymogi marketingowe. Musisz też wiedzieć, że do stworzenia dobrego loga potrzebny jest cały szereg informacji takich jak np:
- ustalenie klienta docelowego naszej marki
- zrozumienie sposobu działania tego klienta
- określenie i zrozumienie konkurencji
- przygotowanie listy skojarzeń
Oznacza to, że im więcej informacji przekażesz projektantowi loga, na te tematy, tym lepszego możesz spodziewać się efektu.
Powinieneś też wiedzieć, że przygotowanie i opracowanie loga jest, wbrew pozorom zajęciem bardzo czasochłonnym. Często ze 100 wstępnych szkiców, raptem 5 czy 10 warte jest dalszego rozwijania, a tylko 2,3 będą podlegały dalszemu szlifowaniu w zakresie kształtu, psychologi barw czy typografi, byś ostatecznie mógł wybrać to jedno jedyne.
To co odróżnia dobre logo od tych przeciętnych to:
PROSTOTA
ROZPOZNAWALNOŚĆ
PONADCZASOWOŚĆ
JASNOŚĆ PRZEKAZU
Warto wspomnieć, że na LOGO mogą składać się takie elementy jak: LOGOTYP, SYGNET i TAGLINE, a zatem sformułowanie logotyp nie znaczy dokładnie to samo co logo, choć będzie tak, gdy zrezygnujemy z sygnetu i tagline’u.
Zachęcam do zapoznania się z podstawową wiedzą projektową, dotyczącą tworzenia LOGO, znajdującą się poniżej.
LOGO to nie to samo co LOGOTYP
LOGO to unikalna i charakterystyczna forma graficzna, stylizowany napis, symbol lub inna forma ekspresji graficznej służąca do identyfikacji marki, przedsiębiorstwa bądź organizacji. Pojęcia logo i logotyp używane są w języku potocznym często wymiennie, co jest nie właściwe, gdyż logotyp jest tylko częścią składową logo.
Logo z pewnością powinno być łatwe do zapamiętania, oryginalne i przejrzyste, a jednocześnie powinno ukazywać charakter reprezentowanej działalności. Dobrze dobrane i zaprojektowane logo korzystnie wpłynie na budowanie wizerunku oraz markę firmy.
Powyżej przykłady prostych sygnatur, które na przestrzeni lat, stały się na tyle rozpoznawalne, że same stały się logiem. Droga do tego jednak nie jest prosta i nawet tak wielcy giganci zmieniali swoje loga na przestrzeni lat, by dostosować je do zmieniających się trendów, co skutkowało ich maksymalnym uproszczeniem. Stosunek uproszczenia znaku do rozpoznawalności marki musi być proporcjonalny. Zatem na wykorzystywanie loga w formie prostego sygnetu takiego jak np. nike, może pozwolić sobie firma z mocną pozycją na rynku.
Dlatego projektowane loga dla nowo powstającej firmy raczej nigdy nie ograniczają się do prostych sygnatur, a ich najczęstszą formą jest logotyp w połączeniu z sygnaturą. Logo zatem może przybierać różne formy:
Każdy element logo jest ważny i warto rozumieć, że cechy każdego z tych elementów różnią się. Poniżej definicje.
LOGO jest formą graficznego przedstawienia firmy. To zestawienie wszystkich elementów wizualnej reprezentacji przedsiębiorstwa – sygnetu, logotypu oraz tagline’u. Logo może składać się z jednego, bądź więcej wymienionych elementów (najczęściej z sygnetu i logotypu).
LOGOTYP to słowo wywodzące się od greckich „logos” (słowo) oraz „typos” (obraz). Zazwyczaj przyjmuje formę zapisu literowego. Prezentuje się w nim pełną bądź skróconą (np. jako inicjały lub monogram) nazwę marki. Często zmiany wizualne w obrębie liter prowadzą do zastosowania logotypu jako sygnetu.
TAGLINE to cytat, hasło, motto umieszczane w logo jako dopełnienie nazwy firmy lub jej reklama. Tagline w sposób bezpośredni prezentuje wiodącą misję marki, wskazując na jej charakter oraz podstawową grupę docelową. Zwykle tagline to krótkie, 3-4 wyrazowe zdanie.
SYGNET stanowi symbol przypisany do marki, który natychmiastowo budzi z nią skojarzenie – jak „ptaszek” Nike, „M” McDonald’s czy cztery splecione okręgi Audi. Nierzadko wykorzystywany jest odrębnie, bez pozostałych elementów logo, jako nadruk na produktach reklamowych lub w mediach społecznościowych jako miniaturka profilu.
Kształty w LOGO
Czy mają znaczenie? Warto wiedzieć, że od ich formy może zależeć trafność naszego loga i późniejszy odbiór marki przez klientów. Kształty mogą mieć znaczenie symboliczne, wywoływać uczucia lub kierować uwagę na najważniejsze elementy. Odgrywają ważną rolę w komunikacji.
Istnieją trzy podstawowe typy kształtów:
GEOMETRYCZNE to podstawowy typ i zaliczamy do nich kwadraty, prostokąty, koła, trójkąty, trapezy itd. Są to figury, o których ludzie pomyślą na słowo kształt. Zwykle składają się na ostre rogi, ale mogą mieć również zaokrąglone elementy. Większość kształtów geometrycznych na stronach internetowych jest tworzona poprzez CSS.
ORGANICZNE to typ kształtu, który ma płynne linie i jest często nazywany „naturalnymi kształtami”. Przypominają obiekty występujące w przyrodzie, takie jak kropla wody, góry, chmury, jabłko lub liść. Tego typu elementy odgrywają ważną rolę w projektach jako symbolika w ikonach, logo, na stronach.
ABSTRAKCYJNE to te których nie możemy zaklasyfikować do żadnej z poprzednich grup. Są to kształty swobodne, takie jak spirale, fraktale. wielowymiarowe kształty, które stały się popularne w nowoczesnym projektowaniu. Abstrakcyjne kształty w projektach internetowych są zwykle dodawane poprzez obrazy na przykład ikony, fantazyjne fonty.
Właściwe używanie kształtów jest kluczowe do udanego projektu graficznego. Forma, kolor, rozmiar i inne cechy kształtów w układzie mogą wpływać na nastrój oraz przesłanie projektu, a co za tym idzie, jego odbiór. Miękkie, zakrzywione i zaokrąglone kształty są odbierane inaczej niż ostre. Na przykład firma, której podstawowymi klientami są kobiety, może używać kształtów kołowych w swoim logo a, firma z branży sportowej będzie potrzebowała kształtów o ostrych liniach, które będą przedstawiać ruch i działanie, takie jak logo Nike czy Adidas.
Zaczniemy od wykorzystania kształtów geometrycznych jako najczęściej występujących w projektach. Jeśli połączysz dwa koła powstanie kształt 8, który nie ma początku ani końca. Tego typu kształt ma silne powiązania kulturowe i obejmuje zagadnienia takie jak wieczność, jedność, a także harmonia. Często tego typu kształty przypisywano w historii ze względu ma ciała niebieskie : słonce, gwiazdy, planety. Ten kształt jest zazwyczaj postrzegany jako ciepły i kojący. Użyj okręgów w swoim projekcie, jeśli chcesz mówić o społeczności, związkach, a także o miłości. Dlatego też okręgi tak często wykorzystywane są w branży dla kobiet. Koło integruje i zamyka wszystko w sobie,zapewniając poczucie wspólnoty. Kręgi często wykorzystywane są w reklamach, które łączą społeczność lub są powiązane z kobietami. Ze względu na kręty charakter, koła dobrze współgrają w połączeniu z fontem kursywą.
Kwadraty i prostokąty mówią o pewności. Jeśli chcesz w projekcie pokazać równość, zaufanie, ład i porządek to kwadraty i prostokąty będą dobrym rozwiązaniem. Przedstawiają także solidarność, bezpieczeństwo, twardość i równość. Są one powszechnie stosowane w projektach korporacyjnych, ponieważ kwadraty są prostymi kształtami, a zatem działają jako dobre wsparcie dla ważnego elementu: tekstu. Nie mają one przyciągać uwagi, ale tylko dodać estetyki do projektu. Bardzo często używane w plakatach, ulotkach, broszurach.
Trójkąty, mogą być symetryczne i niesymetryczne, służą do reprezentowania rzeczy, które są dynamiczne. Użyj tego kształtu, jeśli chcesz być postrzegany jako kierujący działaniem, męskością i energią. Trójkąt zawsze był związany z religią i duchowością. Trójkąt może być stabilny lub niestabilny, w zależności od tego, po której stronie leży. Stąd reprezentuje pewien dynamiczny aspekt, nieobecny w innych kształtach. Trójkąt pokazuje także kierunek, jak w strzałkach.To przedstawia ambicję, działanie i postęp. Pionowy trójkąt przedstawia wzniesienie. Wszystkie te cechy zostały uznane za męskie. Trójkąty są często używane w projektach logo produktów dla Panów, takich jak Adidas, Mitsubishi. Trójkąty są często używane przez marki sportowe oraz siłownie.
Naturalne kształty są zazwyczaj przyjemniejsze w odbiorze, gdyż pozostają w ścisłym związku z naturą i przenoszą uczucie spontaniczności. Często są wykorzystywane do produktów dbających o dobro ziemi, naturalnych, eko, zdrowotnych. Tymczasem abstrakcyjne kształty zwykle przekazują bardziej uniwersalny, neutralny przekaz. Korzystając z kształtów w projekcie należy utrzymać minimalizm. Jeśli stosuje się wiele kształtów, to w tle raczej powinno być gładko. Zastosowanie tła, które również ma kształty może wprowadzić nieporządek. Nie należy wprowadzać zbyt wielu kształtów w jednym projekcie, bo zagubimy przekaz.
Symbolika kształtów
Nie wolno zapominać też o ważnym aspekcie znaczenia i tego z czym są kojarzone poszczególne kształty i symbole.
Podstawowy podział znaczeniowy, to symbole:
EGIPSKIE, które nie cieszą się największym powodzeniem w brandingu. Najprawdopodobniej dlatego, że są bardzo charakterystyczne i jednoznaczne. Jeśli jednak chcemy stworzyć produkt dla marki kojarzącej się wyłącznie z Egiptem to poniższe symbole sprawdzą się idealnie:
- skarabeusz
- oko Horusa
- piramidy
- ankh
CHRZEŚCIJAŃSKIE cieszą się znacznie większym powodzeniem. Również wachlarz ich jest znacznie większy. Część z nich ma charakter mieszany.
Do symboli chrześcijańskich możemy zaliczyć np:
- alfa i omega
- anioł
- feniks
- tęcza
- jednorożec
- klucz
- róża
- krzyż
CHIŃSKIE są bardzo mocno kojarzone z Chinami. Jest ich całe mnóstwo, gdyż w tym rejonie przywiązywano dużą wagę do symboliki przedmiotów, roślin czy zwierząt. Istnieje grupa symboli które z powodzeniem możemy używać poza Chinami:
- ideogramy Tao
- yin – yang
- pa – kua
- fu
MIESZANE to symbole, które mają odmienne znaczenie w różnych kulturach. Nieświadome użycie, zwłaszcza tych symboli, może spowodować, że takie logo i identyfikacja marki zadziałają negatywnie zamiast pozytywnie.
Do tych symboli zaliczyć można np:
- feniks
- jednorożec
- wąż
- smok
Wiele symboli powszechnie znanych występuje w wielu kulturach i powszechnie przypisuje się im określone znaczenie np:
- bogactwo – złote monety, biżuteria oraz pomarańcza
- mądrość, młodość, piękno, wdzięk – feniks
- czystość, siła, pozycja – jednorożec
- kuszenie, upadek, odrodzenie oraz uzdrowienie – wąż
- zło oraz destrukcja – smok europejski
- dobroć, łagodność, siła oraz władza – smok chiński
- cierpliwość – orchidea
- długowieczność – jeleń, żółw, sosna, gruszka, starzec
- długowieczność i wytrzymałość – chryzantema
- długowieczność i lojalność – żurawie
- długowieczność i szczęście – bambus
- kobieca nagość (niewinność) – biały łabędź
- ochrona – pentagram
- obfitość i błogosławieństwo boże – woda
- piękno – róża
- piękno i mądrość –feniks
- piękno i młodość – śliwa
- siła i godność – chimera
- siła i mądrość – słoń
- siła i majestat – lew
- siła i wytrzymałość – góry
- siła życiowa – trójlistna koniczyna
- spokój – waza
- szczęście – czterolistna koniczyna
- szczęście i jedność – dom
- szczęśliwe małżeństwo – pięciolistna koniczyna
- trwałość – drzewo akacjowe
- uśmiech losu – nietoperze
- wytrwałość – koń oraz kwiat lotosu
- płodność – granat
- pomyślność – ptaki
- siła i energia życiowa – tygrys
- powodzenie i dostatek – ryby
Warto wziąć także pod uwagę aspekt symboliki religijnej i okultystycznej wielu znaków i zdecydowanie nie wykorzystywać takich motywów, bez wcześniejszego zrozumienia i rozpoznania. Poniżej kilka przykładowych znaków nad zastosowaniem których należy się dobrze zastanowić.
Przypadkowe użycie takich symboli w projekcie może urazić czyjeś odczucia i narazić markę na przegraną. Według Pisma Świętego znaki takie mogą stać się przyczyną nawiązania kontaktów z demonami, warto więc dołożyć starań by zapoznać się ze specyfiką tego typu symboli i zgodnie z wiedzą, uszanować oraz nie ranić przekonań potencjalnych klientów.
Oprócz kształtów, istnieje 6 innych elementów projektu, którymi są: kolor, typografia, tekstura, przestrzeń, linia i rozmiar. Elementy te są równie istotne, choć np. teksturę stosuje się w logu bardzo rzadko.
LOGO w kolorach
Intensywna czerwień zwiększa ekscytację, kolor niebieski działa uspokajająco
KOŁO barw
Spektrum kolorów związane są z dwoma rodzajami emocji: po jednej stronie znajdują się ciepłe i mające cechy aktywne, takie jak: czerwony, pomarańczowy i żółty, a po drugiej kolory mające cechy bierne: niebieski, fioletowy i zielony.
Koło kolorów można podzielić zatem na ciepłe i chłodne kolory.
Ciepłe kolory są żywe i energetyczne.
Zimne kolory dają wrażenie spokoju i ukojenia.
Biały, czarny i szary uznawane są za kolory neutralne.
Dodanie do koloru bazowego jednego z kolorów neutralnych, tworzy odcień, cień lub ton barwy.
Odcień
Te terminy często używane są w sposób niewłaściwy, mimo że opisują proste pojęcia. Jeżeli kolor jest jaśniejszy od koloru bazowego w wyniku dodania do niego białej barwy, mamy do czynienia z odcieniem.
Cień
Gdy do koloru bazowego dodamy kolor czarny, barwa, która nam powstanie będzie cieniem (ang. shadow), mówiąc bardziej po polsku „ciemnym” – np. ciemną zielenią.
Ton
Z kolei jeżeli do barwy bazowej dodamy kolor szary, powstała barwa będzie innym tonem barwy bazowej.
KOLORY PODSTAWOWE
W modelu kolorów RYB (ang. red, yellow, blue) barwami podstawowymi są czerwony, żółty i niebieski. Trzy kolory wtórne (zielony, pomarańczowy i fioletowy) tworzone są przez mieszanie się dwóch kolorów podstawowych.
Kolejne sześć kolorów wyższych tworzone są przez mieszanie się kolorów prymarnych i wtórnych.
KOLORY ANALOGICZNE
Taki schemat tworzą kolory,, które znajdują się obok siebie na kole kolorów. Zazwyczaj są one dobrze dopasowane i tworzą spokojne i komfortowe wzory. Występują one często w przyrodzie i są miłe dla oka.
Między wybranymi analogicznymi kolorami powinna być odpowiednia różnica kontrastu. Trzeci kolor używany jest jako akcent (razem z czarnym, białym lub szarym).
KOLORY TRIADYCZNE
Triadyczne schematy kolorów wykorzystują kolory, które są równomiernie rozmieszczone wokół koła kolorów. Ich połączenia bywają bardzo żywe, nawet jeśli używa się nienasyconych wersji barw.
Aby użyć triadycznych harmonii z powodzeniem, kolory powinny być dokładnie wyważone. Jeden kolor dominuje, akcentowany przez dwa pozostałe.
KOLORY DZIELĄCE –UZUPEŁNIAJĄCE
Są one swego rodzaju, odmianą kolorów uzupełniających. Oprócz koloru bazowego, wykorzystują on dwa kolory uzupełniające. Schemat ten ma ten sam wizualny kontrast, co w przypadku kolorów uzupełniających, ale jest on słabiej nasycony.
To schemat, który trudno “popsuć” i raczej zawsze wygląda dobrze w projekcie.
SCHEMAT PROSTOKĄTA
W tym schemacie używa się czterech kolorów, ułożonych w dwie uzupełniające się pary o rzeciwległych stronach koła kolorów.
Schemat ten działa najlepiej, jeżeli jeden z kolorów będzie dominującym. Należy uwzględnić równowagę pomiędzy ciepłymi, a zimnymi kolorami w projekcie.
SCHEMAT KWADRATU
Schemat kwadratu jest podobny do prostokąta. Tutaj wszystkie kolory rozmieszczone są równomiernie na kole kolorów. Schemat ten działa najlepiej, tak samo jak w przypadku schematu prostokąta — jeżeli jeden z kolorów jest dominujący.
Należy zwrócić uwagę na równowagę pomiędzy kolorami ciepłymi i chłodnymi.
Kolory niezwykle reagują w różnym otoczeniu.
Duży prostokąt i wąska linia będące w tym samym kolorze, umieszczone na białym tle, będą się wydawały, mieć inne odcienie. Kolor linii będzie wydawał się ciemniejszy, niż prostokąta, ponieważ linię otacza większe białe tło i powstaje przez to większy kontrast.
Kiedy dwa odcienie tego samego koloru są zestawione ze sobą i poddane jakiejś relacji, ciemniejszy z nich będzie wydawał się jeszcze ciemniejszy, niż jest w rzeczywistości, a jaśniejszy jeszcze jaśniejszy, np. błękitny kwiat wyda się jaśniejszy na granatowym tle.
Większe płaszczyzny koloru mają wpływ na mniejsze. Jeśli małe błękitne koło otoczone jest przez duży obszar czarnego koloru, kwadrat będzie wydawał się mniejszy niż taki sam kwadrat otoczony białym kolorem. Każdy kolor będzie wydawał się jaśniejszy względem ciemniejszego koloru i odwrotnie.
Obrysowanie koloru za pomocą ciemniejszego odcienia, podkreśli kolor wewnątrz, zapobiegając “rozprzestrzenianiu się” na pobliskie miejsca. Z drugiej strony jaśniejszy obrys sprawi, że kolor rozprzestrzeni się na sąsiadujące kolory i zmniejszy “siłę” obrysowywanego koloru.
Znaczenie kolorów w marketingu i reklamie.
To, że różne kolory odgrywają ważną rolę w marketingu jest oczywiste.
Każdy kolor ma wyjątkową zdolność do wpływania na klientów i wywoływania jakichś reakcji. Wszyscy zauważamy jak często jaskrawe kolory, takie jak czerwony, są wykorzystywane na opakowaniach materiałów promocyjnych – ale co wiemy o reszcie palety barw? Poznaj psychologię kolorów od praktycznej strony i wybierz właściwe barwy dla loga swojej firmy.
CZERWONY jest kolorem bardzo intensywnym emocjonalnie. Przenosi teksty oraz obrazy na plan pierwszy. Powinien być używany jako akcent stymulowania ludzi do podjęcia szybkiej decyzji. To kolor krwi, dlatego równie dobrze podkreśla emocje wojny, siły, zagrożenia, determinacji jak i pasji czy też pragnienia miłości.
Jasna czerwień– podkreśla radość, seksualność, pasję, czułość oraz miłość.
Różowy – oznacza romantyczność, miłość i przyjaźń.
Ciemna czerwień– jest połączona z wigorem, siłą woli, gniewem, przywództwem.
Brązowy – Sugeruje stabilność, podkreśla klasyczny prestiż.
Kolor czerwony jest idealną barwą dla nagłówków typu: okazja, tylko teraz. W reklamie, czerwień często przywołuje erotyczne odczucia (czerwone usta, czerwone paznokcie, czerwona dzielnica, kobieta w czerwieni). Równie dobrze podkreśla też zagrożenie (wysokie napięcie, światła drogowe i znaki stop). Ten kolor jest też mocno połączony z energią, dlatego też jest eksponowany przy promocji napojów energetyzujących, gier czy sportowych samochodów.
Kolor POMARAŃCZOWY jest połączeniem energii czerwieni oraz pogodności koloru żółtego. Jest barwnym określeniem nie tylko radości ale i fascynacji, jak i determinacji. Kolor uwielbiany szczególnie wśród ludzi młodych. Jako kolor cytrusowy pomarańczowy doskonale stymuluje apetyt. Dzięki temu w reklamie najlepiej spełnia swoją funkcję promując jedzenie czy produkty skierowane do młodzieży. Jekie jest znaczenie koloru pomarańczowego?
Ciemny pomarańczowy – odzwierciedla podejrzliwość, oszustwo.
Czerwona pomarańcz – nawiązuje do pragnienia, przyjemności, dominacji i agresji.
Złoty – wywołuje uczucie prestiżu, często podkreśla wysoką jakość.
Kolor ŻÓŁTY jest kolorem słońca. Ściśle połączony z radością, szczęściem, intelektem oraz energią. Używaj żółtego by wywoływać przyjemne ciepłe uczucia. Możesz wybrać ten kolor do promocji dziecięcych produktów lub dla ofert miłego spędzania wolnego czasu. Na pewno jednak nie powinien być używany przy produktach prestiżowych. Mało kto zainteresowany byłby żółtym garniturem. Za to świetnie nadaje się do podkreślenia bezpieczeństwa.
Jasny żółty – jest połączony z radością oraz świeżością.
Kolor ZIELONY jest kolorem natury. Symbolizuje wzrost, harmonię, świeżość oraz płodność. Zielony w przeciwieństwie do czerwonego określa bezpieczeństwo. Wskazuje kierowcom wolną drogę. Zielonego w reklamie powinno się używać podkreślając nieszkodliwość (środków medycznych) czy naturalne pochodzenie (żywności). Jaki jest wpływ koloru zielonego na ludzi?
Ciemna zieleń – jest połączona z chciwością, zazdrością ale także z ambicjami.
Morska zieleń – jest emocjonalnym przekazem kojarzonym z ochroną i dobrym zdrowiem.
Zieleń oliwkowa – to tradycyjna barwa pokoju.
Kolor NIEBIESKI to kolor nieba i morza. Jest barwnym synonimem stabilizacji. Symbolizuje prawdę, lojalność, mądrość oraz wiarę. Kolorem niebieskim najlepiej promować produkty lub usługi związane z wodą i czystością (filtry wodne, środki czystości, ryby) lub niebem i powietrzem (linie lotnicze, warunki atmosferyczne). Nie należy stosować koloru niebieskiego do celów marketingowych związanych z żywnością, ponieważ kolor niebieski tłumi apetyt.
Jasnoniebieski – jest połączony ze zrozumieniem, zdrowiem oraz miękkością.
Ciemnoniebieski – reprezentuje wiedzę, moc i spójność.
Kolor CZARNY kojarzony jest z mocą, elegancją, tajemniczością ale także ze złem i śmiercią. Czarny daje poczucie perspektywy oraz głębi. Posiada też moc wyszczuplającą, niestety także czytelność. Czarny symbolizuje także wysoki standard, nie bez przyczyny najwięcej luksusowych aut sprzedaje się właśnie w kolorze czarnym. Przy prezentacji fotografii używa się czarnego lub szarego tła do uwypuklania innych barw. Największą agresywność oraz moc mają zestawienia czarny – czerwony i czarny — pomarańczowy.
Cała ta wiedza jest ważna, ale nie należy sztywno trzymać się tych ustaleń, gdyż nie przynosi to dobrych rezultatów w biznesie.
Dlatego nie należy sugerować się zbytnio zestawieniem powyższych odcieni. W biznesie to jasność i saturacja mają największe znaczenie.
ODCIEŃ to główna cecha koloru. Żółty, czerwony, zielony…
JASNOŚĆ to ilość odbitego światła. Od jasnego do ciemnego.
SATURACJA – NASYCENIE. Określa jak „żywy” jest kolor. Od spranego i wyblakłego do jaskrawego.
Jak kolory wpływają na sprzedaż?
Kolory, potrafią zmieniać zachowania zakupowe. Jedno z badań łączy kolorystykę, z zachowaniem w następujący sposób:
Wpływ kolorów jest zależny od grupy docelowej odbiorców. Zmienia się on pod wpływem czasu i trendów. Nie wolno też zapominać, że tradycje społeczne mają silny wpływ na powiązania i sam odbiór koloru z wielu powodów, np. niebieski dla chłopca i różowy dla dziewczynki.
Nasze preferencje kolorystyczne w znacznej mierze uwarunkowane są przez naszą płeć. Udowodniono, że mężczyźni dostrzegają znacznie mniej kolorów niż kobiety i zwykle klasyfikują je w znacznie prostszy sposób, dlatego przykładowo kolory: purpurowy, karmazynowy czy karminowy, określą prosto – jako czerwony. Nie należy też sugerować się stereotypami, takimi, że np. kobiety to kolor różowy, bo choć niektóre kobiety mogą go lubić, to inne po prostu go nienawidzą. Warto też wiedzieć, że mężczyźni częściej wybierają ciemne barwy, a kobiety jasne. Wykres upodobań kolorystycznych, znajdujący się poniżej, wskazuje też na oczywistą prawdę – jest pewna grupa kolorów, których dana płeć zupełnie nie docenia np. mężczyźni w badaniu zupełnie nie podawali koloru fioletowego czy różowego, za to kobiety szarego.
Wykres przedstawiający upodobania kolorystyczne kobiet i mężczyzn.
Ludzie w różnym wieku inaczej reagują na konkretne kolory. Osoby starsze będą uznawały kolory spokojne i powściągliwe (przyjemne dla oka), za najbardziej atrakcyjne. Młodzież doceni jaśniejsze i bardziej żywe barwy. Należy rozróżniać te kategorie wiekowe, używając odpowiedniej palety kolorów dla każdej z grup. To naturalny stan, biorąc pod uwagę fakt, że ludziom, z biegiem czasu, pogarsza się wzrok.
Postrzeganie kolorów w różnych krajach świata.
Jest to ważne jeśli Twoimi odbiorcami są osoby z określonego kraju. Warto poświęcić trochę czasu, by dowiedzieć się, jakie znaczenie mają konkretne kolory. To dlatego wiedza na temat psychologi kolorów, może przyjmować różne odcienie.
W kulturze zachodu BIAŁY jest symbolem niewinności i czystość, ale w Chinach, Japonii i Indiach związany jest z pechem i nieszczęściem.
Kolor RÓŻOWY, choć wysoko ceniony w Japonii, nie cieszy się popularnością w Indiach i krajach Europy Wschodniej, gdzie uważany jest za stanowczo „niemęski”.
FIOLETOWY kojarzony jest w krajach arabskich z prostytucją (podobnie jak CZERWONY w kulturach Europy i Ameryki Północnej), a zgodnie z ogólnoświatową tendencją, łączony jest, z mistycyzmem i wszelkimi wierzeniami stojącymi w opozycji do ideologii Islamu, Judaizmu i Chrześcijaństwa.
ZIELONY, jeżeli jest użyty na stronie powiązanej z instytucjami finansowymi ze Stanów Zjednoczonych, wywołuje w USA skojarzenia z „wszechmocnym dolarem”; natomiast w krajach, gdzie banknoty są w różnych kolorach, nie notuje się takich zależności.
Może to prowadzić do kompletnego odwrócenia znaczeń; doniosłość i powaga danego koloru może zostać zmieniona, a negatywne skojarzenia z nim związane ograniczone, lub nawet kompletnie wyeliminowane (np. czerwony nabiera mocy, kiedy łączy się go z białym). To, czy nowe i kreatywne połączenia kolorów będą akceptowane w perspektywie globalnej, zależy wyłącznie od Tego jak dobrze przemyślany i dopasowany będzie, każdy krok w projekcie.
Kolor w reklamie. Reklama w kolorze.
Niektóre kolory są lepiej widoczne na większą odległość, niż inne i czasami połączenie kolorów może mieć wpływ na widoczność (lub czytelności) na przykład wzoru opakowania czy loga. W supermarketach sztuczne oświetlenie może mieć wpływ na postrzeganie koloru na opakowaniu i musi być brane pod uwagę przy projektowaniu i testowaniu. Podobny wpływ może mieć sam papier, którego użyto do druku czy zastosowane uszlachetnienia druku. Stosunek do koloru zmienia się też w zależności od kontekstu. Nie lubimy czerwonego widząc rany, ale lubimy go patrząc na czereśnie.
Typografia, a LOGO
Typografia – jeden z podstawowych elementów identyfikacji wizualnej – bardzo często nie jest traktowany z należytą mu uwagą. Należy tutaj zaznaczyć, że jest to kluczowa część, bowiem litery to swego rodzaju pomost pomiędzy częścią wizualną projektu, a przekazywanym komunikatem słownym. To właśnie poprzez wybór odpowiedniego kroju pisma nadajemy naszym słowom odpowiedni kontekst, a oprócz wiadomości, przekazujemy również emocje.
Podstawowe pojęcia
- Typografia – Sposób graficznego przedstawiania języka za pomocą ruchomych czcionek bądź cyfrowych krojów.
- Minuskuła – (małe litery; ang lowercase). W typografii: zestaw małych liter alfabetu.
- Majuskuła – (wielkie liter, wersalki, ang. uppercase). W typografii: zestaw wielkich liter alfabetu.
- Rodzina pisma – Zbiór wszystkich kształtów i znaków pisma w różnych odmianach, zaprojektowanych według wspólnego kryterium, ujętych pod tą samą nazwą.
- Czcionka – W drukarstwie tradycyjnym każdy z metalowych słupków, na których znajduje się odlany znak pisma.
- Font – Termin określający plik cyfrowy, który zawiera dane dotyczące jednej odmiany rodziny pisma, zakodowany w określony sposób (OpenType, PostScript, TrueType itp.).
- Interlinia – Przestrzeń pomiędzy dwoma wierszami złożonego tekstu. W składzie ręcznym była to przestrzeń pomiędzy dwoma rzędami czcionek ustalana za pomocą metalowej sztabki. W składzie cyfrowym jest to odległość mierzona pomiędzy bazowymi liniami pisma dwóch kolejnych wersów tekstu.
- Glif – (ang. glyph). Graficzne przedstawienie znaku pisma, w odróżnieniu od samego znaku, który jest pojęciem abstrakcyjnym. Na przykład glif przedstawiający znak wielkiej litery A alfabetu łacińskiego może także przedstawiać znak wielkiej litery alfa z alfabetu greckiego.
- Grubość (ciężar; ang. weight). Cecha różnych odmian jednej rodziny pisma uzależniona od modyfikacji grubości kresek.
- Światło – niezadrukowana przestrzeń.
- Kerning – Ustalenie właściwego światła między parą znaków. Szereg korekt, wynikających z faktu, że światła naturalne nie wystarczają, by osiągnąć optymalne ustawienie znaku.
Definicję pochodzą ze słowniczka pojęć, który możecie odnaleźć w publikacji Jak projektować kroje pisma. Od szkicu do ekranu autorstwa Cristóbala Henestrosa, Laury Meseguer, Joséa Scaglione.
Podstawowy podział na rodziny typograficzne
Istnieją 3 podstawowe rodziny typografii:
Podstawowe zasady typografii
1. FORMATOWANIE TEKSTU MUSI BYĆ CZYTELNE. Tekst źle sformatowany, to męka dla czytelnika. Pisanie „jednym ciągiem” bez akapitów, justowanie dośrodkowe całego tekstu i podkreślanie losowych fragmentów mogą szybko zniechęcić do czytania. Zadbaj więc o staranne formatowanie.
Tekst podziel na akapity, najlepiej opatrzone nagłówkami. Nagłówki powinny zawsze odróżniać się od reszty tekstu np. rozmiarem lub poprzez wytłuszczenie.
Podczas pisania wybierz opcję „wyrównaj do lewej”. Tekst pisany w ten sposób jest znacznie bardziej czytelny niż treść wyrównana od lewej do prawej. Może to doprowadzić do powstania nienaturalnie wyglądających przerw między wyrazami.
Nie przesadzaj z używaniem dodatkowych atrybutów tekstu takich jak podkreślenie, kursywa czy pogrubienie. Uważaj zwłaszcza ze stosowaniem pierwszego atrybutu. W internecie podkreślenie zostało zarezerwowane przede wszystkim dla linków i jest to zasada, której warto się trzymać. W celu wyróżnienia niektórych fragmentów lepiej zastosować pogrubienie (dla najważniejszych treści) i kursywę (dla treści wartych zaznaczenia, choć mniej istotnych od tych pogrubionych).
2. NALEŻY UNIKAĆ ZBYT OZDOBNYCH FONTÓW. Wśród wielu dostępnych fontów znajdziemy mnóstwo takich, których lepiej unikać. Należy do nich większość tych, które przypominają pismo odręczne. Choć z pozoru wydają się eleganckie, na dłuższą metę są mało czytelne i powodują szybkie zmęczenie wzroku. Wielu fontów nie zaleca się również ze względu na zbyt powszechne użycie, bądź historyczne zastosowanie. Dobrym przykładem może być Comic Sans, który z założenia miał służyć jako czcionka dla dzieci. Z kolei Cooper stosowany powszechnie w PRL-u nie kojarzy się dziś najlepiej. Nie poleca się dzisiaj również czcionki Vivaldi, Papyrus czy Algerian. Ich użycie może sprawić że tekst nie będzie wyglądał profesjonalnie, ale banalnie i sztampowo.
3. NAJWAŻNIEJSZE JEST PRZEZNACZENIE TEKSTU. Zawsze pamiętaj, by dopasować charakter fontów do miejsca ich użycia. Wybór nietypowej czcionki w poważnym, biznesowym dokumencie nie jest najlepszym pomysłem.
4. NIE WOLNO PRZESADZAĆ Z ILOŚCIĄ FONTÓW. Wybór więcej niż jednej czcionki może znacznie zwiększyć estetykę tekstu, jednak nie należy przesadzać z liczbą użytych fontów. Dobrą praktyką jest wybór dwóch, maksymalnie trzech fontów.
5. ŁĄCZENIE FONTÓW, TYLKO WEDŁUG REGUŁ. Używając kilku fontów, stosuj je systematycznie według ustalonych reguł np. wybierając jeden font dla nagłówków, a drugi dla reszty tekstu. Losowe „przeplatanie” fontów wprowadzi nieestetyczny chaos.
6. NALEŻY UNIKAĆ FONTÓW PODOBNYCH DO SIEBIE. Celem stosowania dwóch różnych fontów jest przełamanie rutyny i wprowadzenie nieco fantazji do tekstu. Stosowanie fontów podobnych do siebie może sprawić, że różnica między nimi stanie się prawie niezauważalna.
7. NALEŻY STARAĆ SIĘ ŁĄCZYĆ FONTY SZERYFOWE Z BEZSZERYFOWYMI. Fonty szeryfowe mają ozdobniki na zakończeniach liter, których brakuje w fontach bezszeryfowych. Ich połączenie tworzy bardzo ciekawy kontrast.
8. NALEŻY ZADBAĆ O KONTRAST FONTU I TŁA. Tekst „zlewający się” z tłem potrafi skutecznie zniechęcić do czytania. Postaraj się o wysoki kontrast między nimi. Nie musisz decydować się na tradycyjne połączenie czerni i bieli, ale nie używaj kolorów podobnych do siebie.
9. WARTO DOŁOŻYĆ STARAŃ BY FONTY BYŁY W PODOBNYM STYLU. Jeśli chcesz wprowadzić oryginalny klimat np. nawiązujący do stylu Dzikiego Zachodu, wybierz fonty pochodzące z tego okresu. Nie mieszaj ich z czcionką „z innej bajki”.
Indywidualne liternictwo buduje klimat autentyczności. Sprawia, że znak jest niepowtarzalny i wyjątkowy. Firmy używają tej strategii bardzo świadomie. Rozpoznajemy je właśnie dzięki typografii.
Wśród najbardziej rozpoznawalnych marek świata duża część używa logo opartego wyłącznie o indywidualną typografię.
Litery mają ogromny potencjał wpływania na ludzką percepcję, a chcemy by wywoływały korzystne, biznesowe skojarzenia. Dlatego warto wiedzieć, że określony rodzaj pisma może świetnie sprawdzić się w jednej branży, ale już nie koniecznie w innej. Przykładem tego może być branża kosmetyczna, skierowana przede wszystkim do kobiet, a więc oczekująca identyfikacji delikatnej, subtelnej, z klasą. Świetnie sprawdzą się tutaj litery szczupłe, wąskie – chętnie z rodziny script. Ludzie podświadomie łączą takie kształty z luksusem. Znacznie gorzej będą się tutaj sprawowały litery grube, ciężkie… choć nie są wykluczone.
Jest szereg badań potwierdzających określone zależności. Oto niektóre z nich:
Jak zatem widzisz, w procesie tworzenia Twojego LOGA, należy uwzględnić szereg zasad, wykazać się kreatywnością, przetestować szereg możliwości i ustawień, dostosować kolorystykę, kształty i typografię, sprawdzić przydatność LOGA / SYGNATURY w różnych formatach i w kontrze, stworzyć warianty wielkości i na koniec przygotować pliki wektorowe do dalszego wykorzystywania. Jest to proces, któremu należy poświęcić należytą uwagę i odpowiedni czas, po to by potem, przy jego pomocy, budować identyfikację Twojej firmy w sposób satysfakcjonujący i przynoszący rzeczywiste korzyści.
I’ve read several good stuff here. Certainly worth bookmarking for revisiting.
I surprise how a lot effort you place to create any such excellent informative site.