Jakie powinny być OPAKOWANIE / etykieta?
Opakowanie w tym etykieta, niezaprzeczalnie sprzedają produkt. Zadaniem opakowania jest działanie na psychikę kupującego w ten sposób, by zmusić go do świadomego lub podświadomego wyboru produktu spośród innych oferowanych przez konkurencje. Powinno mieć unikalną i charakterystyczną formę graficzną. Dobrze dobrane i zaprojektowane opakowanie korzystnie wpłynie na budowanie wizerunku oraz markę firmy. A zatem opakowanie powinno być SKUTECZNE!
SKUTECZNE opakowanie:
WYRÓŻNIA SIĘ
NA PÓŁCE
przyciąga uwagę klienta w gąszczu produktów na półkach sklepowych.
WSKAZUJE ZALETY
PRODUKTU
opowie w atrakcyjny sposób o zaletach produktu.
IDENTYFIKUJE
MARKĘ
współgra z istniejącym wizerunkiem marki, buduje ją i wzmacnia.
JEST DOSTOSOWANE
DO KLIENTA
trzeba zidentyfikować i zrozumieć potencjalnego klienta czyli grupę docelową.
JEST POPRAWNE
TECHNICZNIE
spełni wszystkie niezbędne wymogi techniczne dla danej branży.
SPRZEDAJE
PRODUKT
lub wywołuje chęć kupienia, ewentualnie zaowocuje poleceniem.
ZATRZYMUJE
KLIENTA
klient planuje zakup, po zakupie do nas wróci lub poleci nasz produkt.
Z CZASEM
SIĘ ZMIENIA
nie jest wieczne, bo klient potrzebuje czuć, że to co kupuje jest nowoczesne.
Design opakowania pomaga zaprezentować produkt w najbardziej atrakcyjnym świetle. Prace nad tworzeniem dobrego opakowania trzeba zacząć od analizy oraz odpowiedzi na poniższe pytania:
- Dla jakiego produktu będzie przeznaczone? Przykładowo delikatne przedmioty wymagają ciasnego opakowania, które będzie chronić je przed uszkodzeniami.
- Kto jest grupą docelową? Opakowanie produktu, przeznaczonego wyłącznie dla kobiet, będzie się znacznie różnić od opakowania dla mężczyzn. To co nas interesuje, to:
- czym kieruje się nabywca?
- czego oczekuje?
- jak można go pozytywnie zaskoczyć?
- Ważną cechą jest także cena produktu, np. opracowując projekt opakowania dla produktu luksusowego, musisz użyć elementów, które kojarzą się z bogactwem, luksusem.
- Należy wziąć pod uwagę główne cechy i wartości marki. Jeśli produkt i marka są proekologiczne, to do projektowania opakowania konieczne jest użycie naturalnych materiałów.
- W jakich okolicznościach ludzie kupują produkty? Musisz znać miejsce zakupu: mały sklep, centrum handlowe, sklep internetowy. Reakcja konsumenta na to same opakowanie w Internecie i na półce w sklepie może się znacznie różnić, zatem mieć rożny wpływ na decyzję zakupową.
W celu osiągnięcia zamierzonych efektów sprzedażowych, wykorzystuje się takie elementy opakowania jak: kształt, kolorystyka, materiały produkcji i techniki wykończeniowe.
Rozważając punkt 2 nie wolno zapominać, że klienci bardzo się od siebie różnią nawet w obrębie jednej płci i określonego wieku. Jedni stawiają na wysoką jakość i dla takich należy przygotować opakowanie o wysokim standardzie, ale na drugiej stronie skali są też klienci budżetowi, czyli tacy dla których głównym wyznacznikiem jest cena i dlatego poszukują oni na półce produktu w uboższej szacie graficznej, czym charakteryzują się przecież np. marki własne supermarketów. Tak dostosowany projekt nie może oczywiście sugerować, że sam produkt jest gorszej jakości.
PROJEKTUJEMY z pasją
Aby produkt został zauważony i wybrany przez konsumenta nie musi wcale być największy, najbardziej kolorowy czy naszpikowany największą ilością efektów, ale musi być najlepszy! Osiągnięcie tego efektu, jest sztuką. Dzięki tej sztuce osiągamy zrozumiały przekaz produktowy, bez przyprawiania klienta o zawrót głowy i oczopląs.
Na wyjątkowość i indywidualizm projektu składa się wiele czynników:
Dobry
BRIEF
Od tego trzeba zacząć. Jeśli otrzymamy dobrze przygotowany i przemyślany plan koncepcyjny w postaci brief’u, to cały proces opracowania projektu graficznego, szybko nabierze tempa i będzie precyzyjnie dostosowany do oczekiwań.
INDYWIDUALNE
podejście
Dążymy do tego, by projektowane przez nas opakowanie
było nowoczesne i niebanalne, a jednocześnie odpowiadało wszelkim zasadom i trendom, dlatego rozpoczynamy pracę od badania rynku.
dopasowanie
DO BRANŻY
Projektowanie opakowań i etykiet jest dostosowane do właściwej branży z jaką mamy do czynienia oraz do konkretnego klienta, do którego skierowany jest dany produkt czy grupa produktów.
LINIA
plastyczna
Konkretna grupa produktów potrzebuje indywidualnej linii plastycznej, co może wymagać wykreowania
marki dla takiej grupy, określenia grupy docelowej, zaplanowania strategii reklamowej itd.
KSZTAŁT
Ciekawy kształt to kolejny sposób, aby opakowanie wyróżniało się spośród innych, dlatego chętnie stosujemy
niestandardowe wykrojniki, dzięki czemu projektowane przez nas opakowania mogą mieć oryginalny, indywidualny kształt.
WYMIAR
Precyzyjne przygotowanie wymiaru opakowania jest czynnikiem niezbędnym do poprawnego wyeksponowania produktu na półce sklepowej, by zostało ono zauważone i wybrane przez konsumenta, spośród wielu innych.
KOLOR
To kolejny czynnik, który zdecyduje o tym czy produkt wygra bitwę o uwagę klienta, w gąszczu konkurencji na półce sklepowej. Uwzględniamy tutaj oczywiście planowane miejsce sprzedaży i grupę do której skierowany jest produkt.
MATERIAŁ
Ważnym etapem projektu opakowania jest wybór materiału z jakiego zostanie ono zrobione. Jeśli ma to być papier, to jakiej grubości i jakości, powlekany czy nie, jaki stopień bieli, a może papier szary itd.
JAKOŚĆ
przygotowania do druku
Po zaakceptowaniu przez Ciebie projektu, nie musisz się martwić o techniczne opracowanie i przygotowanie plików do druku, bo wszystkim się zajmiemy. Przygotujemy odpowiednio bitmapy i uszlachetnienia oraz umieścimy projekt na siatce wykroju, zgodnie z wymaganiami.
JAKOŚĆ
wydruku
Współpracujemy z drukarniami, które oferują druk wysokiej jakości i chętnie uczestniczą we wdrażaniu nowych rozwiązań. Oferują też szeroki park maszynowy z możliwością druku np. dodatkowych kolorów (np. www.wowo.pl).
JAKOŚĆ
wykończenia
Nawet banalny produkt można spakować w sposób wykwintny, dodając do opakowania przemyślane elementy takie jak: odpowiedni materiał oraz uszlachetniania opakowania (tłoczenie, hot-stamping (złocenie), foliowanie, lakierowanie, hybryda, lakier punktowy itp.).
JAKOŚĆ
introligatorska
Nawet najciekawszy projekt i najlepszy druk, można popsuć kiepską obróbką introligatorską, dlatego warto kierować swoje projekty do druku tam, gdzie mamy pewność iż na każdym etapie produkcji zostaną zachowane najwyższe standardy wykonania.
TRENDY w projektowaniu opakowań:
Oprócz podstawowych zasad projektowych, uwzględniamy także aktualne trendy, których podstawowe założenia to:
Kreatywnie
Zaskakuj
Niebanalnie
Inaczej niż wszyscy
Nieszablonowo
Wbrew zasadom
Z oddziaływaniem
Zmiany z głową
Nowocześnie
Nowe technologie
Ekologicznie
Czyli zdrowo
Jak przebiega proces realizacji?
Wstępne Ustalenia
W pierwszej kolejności ustalamy szczegóły projektu. Brief jest tu bardzo pożądany.
Im więcej poznam informacji na temat Twojej firmy oraz Twoich oczekiwań względem projektu, tym łatwiej będzie mi stworzyć opakowanie najlepiej dopasowane do Twoich potrzeb.
Projektowanie
Mając na uwadze przekazane mi uwagi, rozpoczynamy prace projektowe i przygotowujemy dwie wstępne propozycje opakowania. Ten najbliższy Twoim oczekiwaniom dopracujemy do momentu pełnej akceptacji, bez limitu poprawek.
Realizacja
Po zaakceptowaniu projektu przygotowujemy opakowanie w odpowiedniej jakości i różnych niezbędnych formatach: wektorowych, rastrowych oraz wizualizację. Wraz z plikami przekazujemy również autorskie prawa majątkowe do wykonanego projektu.
Przekazanie plików
Na koniec przekazujemy pliki zarówno klientowi jak i drukarni wraz z prawidłowo technicznie opracowanymi uszlachetnieniami. Jeśli za jakiś czas zechcesz dokonać w opakowaniu jakiejś zmiany, to oczywiście możesz na nas liczyć, bo z przyjemnością Ci w tym pomożemy.
A co jeśli nie trafimy w Twój GUST?
Jeśli przygotujesz dobry brief, to nie powinno to mieć miejsca, ale oczywiście może się zdarzyć i wtedy wspólnie spróbujemy poszukać rozwiązania. Przygotujmy kolejną propozycję, a jeśli będziesz umiał doprecyzować swoje oczekiwania, to także chętnie zrealizujemy Twój pomysł.
Potrzebujemy od Ciebie BRIEFu
Jeśli wprowadzasz nową markę, nowy produkt dla swojej firmy lub sezonową promocję, to oznacza, że będziesz musiał opracować nowe opakowanie, a co za tym idzie, brief dla projektanta opakowań. Jest to ważniejsze niż myślisz.
To, czego chcesz, może nie być tym, czego potrzebujesz
Dobry brief dla członków zespołu kreatywnego jest inspiracją i określeniem kierunku, w którym mają zmierzać. Dzięki temu wiedzą dokładnie, co mają robić (projektant , podobnie jak Ty, jest podekscytowany i pragnie wywiązać się ze swojej pracy najlepiej jak to tylko możliwe ).
To co jest oczywiste dla Ciebie, nie jest oczywiste dla projektanta
… bo to Ty najlepiej znasz swoją markę i to, co sprawia, że jest wyjątkowa. Na przykład zdrobniałe mówienie o swoim produkcie “kawcia”, zamiast “kawa”. To, że Twoi klienci spędzają u Ciebie więcej czasu, bo oprócz kawci, masz fantastyczny wybór czasopism, czy to, że kolor żółty zupełnie nie wchodzi w rachubę. Z pozoru błahe rzeczy, a dla projektanta mają ogromne znaczenie, bo on tego przecież nie wie, a jak nie wie i uzna, że dla Twojej marki najlepszy okaże się kolor żółty, to otrzymasz propozycję, która z góry skazana będzie przez Ciebie na porażkę, a to marnotrawienie czasu.
Żeby projektant wyczuł Twoją markę i wpadał na genialny pomysł, opowiedz mu szczerze, całą historię stojącą za Twoim produktem. W przeciwnym razie może skończyć się na ambitnych założeniach i przeciętnym wykonaniu. Jest to ogromne ułatwienie, jeśli dokładnie wiesz, w jakim punkcie jesteś i gdzie chcesz dojść.
RADY, które pozwolą Ci napisać dobry brief:
- Ustal kontekst: podstawowe informacje o produkcie i kilka przydatnych faktów pobocznych. Od czego zaczął się projekt i dokąd zmierza?
- Określ wyzwanie: jasno określony cel. Co chcesz osiągnąć?
- Zaplanuj rezultaty: informacje praktyczne i zarys projektu. Jakich działań i wyników od nas oczekujesz?
- Pisz krótko i zwięźle. Nie musisz pisać elaboratu na kilka stron – najlepszy brief to taki, który nie przekracza 1 strony A4.
- Unikaj ogólnych zwrotów, stylistycznych ozdobników i pustych sformułowań – brief nie musi być ładny, lecz konkretny.
- Pamiętaj, że brief to element procesu komunikacji – zastanów się, czy zawarłeś w nim wszystkie informacje, które umożliwiają zrozumienie Twojego zlecenia. Najlepiej skorzystaj z wypunktowania znajdującego się tutaj.
- Zadbaj o to, aby brief był spójny – zlepek przypadkowych informacji z Internetu nie pomoże w zrozumieniu Twojego zamysłu.
- Zaplanuj terminy z małym zapasem – pośpiech nie działa na Twoją korzyść.
p y t a n i a >> . . . . . . . . . . . . . . . . w i ę c e j >>
Zlecający projekt, powinien mieć świadomość, że akceptacja projektu graficznego, nie oznacza, że opakowanie już jest gotowe i natychmiast trafia do drukarni. Jest to ważna informacja, gdyż niestety często może dochodzić na tym tle do nieporozumień, co projektanci rozumieją, gdyż zleceniodawca widzi projekt na ekranie komputera więc sądzi, iż jest on gotowy, zleca druk i za 3 dni chce mieć opakowanie u siebie. Akceptacja projektu, tak na prawdę kończy fazę projektową i oznacza, że projektant uzyskał zgodę na przygotowanie projektu do druku w takiej dokładnie formie. Projekt przechodzi do fazy przygotowania do druku wraz ze wszystkimi uszlachetnieniami, co wymaga czasu i trzeba się z tym liczyć. Popędzanie na tym etapie, może skutkować błędami, dlatego warto odpowiednio rozplanować wszystkie terminy produkcji opakowania, bo pewnych rzeczy się zwyczajnie, nie przeskoczy.
Co otrzymasz?
Przygotujemy dla Ciebie komplet plików z nowym opakowaniem w różnych formatach. Wśród nich znajdziesz profesjonalne pliki wektorowe oraz rastrowe, na potrzeby druku oraz internetu, do zastosowania na różnych nośnikach. Pliki przygotujemy do druku i przekażemy do drukarni.
Dwie
propozycje projektu
Zaproponujemy Ci dwa różne projekty dla Twojego opakowania, a wybrany będziemy dostosowywać do Twoich potrzeb bez limitu poprawek.
Wyjątkowy projekt
opakowania
Otrzymasz profesjonalny wizerunek opakowania dla Twojej marki. Podstawa dla sprzedaży Twojego produktu.
Formaty plików
opakowania
Komplet plików wektorowych oraz rastrowych, na potrzeby druku oraz internetu:
ai, pdf, jpg, (eps, png).
Przygotowanie do druku wraz z uszlachetnieniami
Nie musisz się martwić o przygotowanie plików do druku z uwzględnieniem wszystkich uszlachetnień.
Przekazanie pliku
do drukarni
Po Twojej ostatecznej akceptacji, pliki przekażemy bezpośrednio do drukarni, tak byś nie musiał się o nic martwić. Możesz skorzystać z drukarni z którą współpracujemy.
Mini Brand Book
(na życzenie)
Na życzenie otrzymasz kartę informacyjną, zawierającą podstawowe dane, takie jak: typografia oraz wartości kolorystyczne, wykorzystane do budowy opakowania.
Przekazanie
praw autorskich
Umowa przekazania autorskich praw majątkowych. Od tej pory projekt opakowania jest w 100% Twoją własnością, do dowolnego wykorzystania.
Wsparcie w razie
późniejszych zmian
Z doświadczenia wiemy, że z czasem będziesz wprowadzał w projekcie zmiany merytoryczne i możesz być spokojny, bo oczywiście chętnie się tym zajmiemy.
GRATIS! Wizualizacja
Do każdego zamówionego projektu opakowania, wizualizacja opakowania GRATIS!
PROJEKTUJĘ, AŻ BĘDZIESZ W 100% ZADOWOLONY.
Tworzę również kompleksową identyfikację wizualną, spójną graficznie z projektem logo – więcej >
ILE TRWA proces projektowania opakowań?
To zależy od stopnia skomplikowania samego produktu, formy opakowania i uszlachetnień oraz Twojego zdecydowania. Jeśli wiesz czego chcesz, rozumiesz swoją grupę docelową, a jeszcze lepiej gdy masz już opracowany brief dla swojej marki, to dwie koncepcje wstępne projektów, przygotujemy w przeciągu tygodnia od rozpoczęcia współpracy. Opracowanie pierwszego opakowania z serii w zależności od stopnia skomplikowania i ilości poprawek może zająć od tygodnia do nawet miesiąca, a przy wdrażaniu nowych technologii jeszcze dłużej. Dużo w tej kwestii zależy od Ciebie.
Ile kosztuje projekt opakowania i jak zamówić?
Koszt projektu opakowania uzależniony jest od oczekiwań klienta względem skomplikowania kształtu i technik wykończenia oraz ilości sztuk w serii. Skontaktuj się ze mną i opisz w kilku słowach czym zajmuje się Twoja firma, co chcesz spakować oraz jaki styl najbardziej Ci odpowiada, a ja przekażę Ci informację na temat kosztów.
Warto byś się zastanowił:
- Co powiesz o Twojej firmie / wizji. Jeśli masz opracowany branding marki, to koniecznie go podeślij.
- jaki jest Twój pożądany wizerunek marki?
- jaka jest Twoja dotychczasowa strategia marketingowa?
- do czego ma służyć to opakowanie?
- co to za produkt, który chcesz spakować?
- dlaczego według Ciebie jest wyjątkowy i co go odróżnia od konkurencji?
- w jaki sposób planujesz go sprzedawać?
- czy preferujesz jakieś konkretne kolory, czcionki?
- czy jest coś czego ewidentnie nie lubisz? (kolor, czcionka, styl …)
- kto jest klientem firmy – do jakiej grupy wiekowej czy społecznej powinny być skierowane działania?
- określ sposób działania Twojego klienta
- czym kieruje się nabywca?
- czego oczekuje?
- jak można go pozytywnie zaskoczyć?
- podaj swoją konkurencję, najbliższą i najmocniejszą oraz sytuację na rynku w branży
- jakie skojarzenia chciałbyś połączyć ze swoim produktem? (np. produkt naturalny – miód)
- czy używasz hasła dialogu z klientem, jeśli tak to jakiego, jeśli nie to czy to planujesz?
- Posiadasz treść silnie motywującą do działania i wyróżniającą markę – obietnicę?
- co potwierdza obietnicę i pomoże uwierzyć w nią klientowi?
- jaki cel firma zamierza osiągnąć dzięki projektowi – określ dokładnie, co chcesz osiągnąć przy pomocy działań marketingowych, np. wzrost sprzedaży, zwiększenie znajomości marki, budowanie relacji z klientem
- w jakich przestrzeniach Twoja marka będzie prezentowana: na poziomie oczu, czy niżej; w opakowaniu zbiorczym; pionowo, poziomo; w supermarketach czy w butikach, a może w internecie?
- czy szukasz opakowania pierwotnego, które musi spełniać ścisłe normy np. związane z przechowywaniem żywności, czy też opakowania zbiorczego?
- czy produkt będzie pakowany ręcznie (co oznacza większą swobodę twórczą), czy też mówimy o procesie pakowania automatycznego?
- jeśli to zmiana dotychczasowego wyglądu – to co jest nie tak z opakowaniem, które masz teraz? Być może, wystarczy tylko drobna poprawka, co oszczędzi Twój czas i pieniądze.
- jaki styl preferujesz: nowoczesny czy bardziej klasyczny? Prosty czy efektowny?
- sugestie, co należy wykorzystać, a czego nie
- obowiązkowe składniki – co projekt powinien zawierać (np. logo)
- ograniczenia prawne i kodeksy branżowe oraz dane techniczne jakie muszą znaleźć się na tym opakowaniu
- jakie informacje chcesz podkreślić na opakowaniu?
- jakie informacje muszą się znaleźć na froncie?
- czy potrzebujesz dodatkowej usługi np. sesji zdjęciowej?
- czy masz gotowy wykrojnik i czy dopuszczasz jego modyfikację, a może planujesz go zmienić?
- czy bierzesz pod uwagę przygotowanie całkowicie nowego wykrojnika?
- gdzie planujesz drukować to opakowanie?
- czy bierzesz pod uwagę uszlachetnienia, a jeśli tak, to które i ile?
- na kiedy chciałbyś mieć gotowy projekt?
- jakim dysonujesz budżetem?
- jakich użyjesz potem kryteriów i narzędzi do oceny?
- czy to będzie opakowanie pojedyncze czy rozpocznie serię opakowań (podaj przewidywaną ilość)?
- czy dysonujesz danymi o sprzedaży w ujęciu regionalnym / czasowym
- czy dysonujesz wynikami badań postaw i preferencji odbiorców Twojego towaru?
Odpowiedź na te pytania znacznie ułatwi mi przygotowanie dla Ciebie wyceny. Musisz mi powiedzieć, czego chcesz, w jakim celu i ile mam na to czasu. Upewnij się, że przesłałeś logo marki (plik .pdf, .ai), potrzebne pliki oraz informację o kolorach z jakimi marka się utożsamia. Wskazane jest przesłanie ściągawki z wyborem kolorów i czcionek, które do Ciebie przemawiają. Zdjęcia z przykładami innych firm, które Cię inspirują również byłyby bardzo pomocne. I jeśli czegoś po prostu nie lubisz, to też nie zapomnij o tym powiedzieć.